Mr Mercedes

Jag var en stor Stephen King-fantast på tiden det begav sig, främst under högstadiet och gymnasiet men sen kom vi liksom av oss, både han och jag. Eller, han fortsatte ju förstås att skriva men jag slutade att läsa. Jag tyckte inte han var lika bra längre helt enkelt. För ett par år sedan läste jag Dr Sleep (det var ju ett måste, man kan inte låta en uppföljare till The Shining gå oläst förbi) och den var väl ok men inte alls i klass med de gamla böckerna. Nu har jag gjort ett nytt King-försök, den här gången med en renodlad deckare i form av Mr Mercedes. Någonstans djupt inom mig hade jag väl kanske ändå trott att någon slags Christine-anspelningar skulle kunna dyka upp, men icke. Bara helt vanliga människor och helt vanliga bilar. Men jag gillar den. Det är en bra deckare. Det är förstås en del otrevliga mord men det är inte ett frossade i våld och misär. Båda dessa inslag finns förvisso där men hålls på en lagom nivå. Man anar, man behöver inte få allt i klartext och sånt gillar jag.

Huvudpersonen Bill Hodges är en pensionerad polis som var framgångsrik i mycket men som aldrig lyckades lösa Mr Mercedes-morden och när boken börjar blir han kontaktad av mördaren och därefter uppstår en brevväxling i digital form dem emellan och hur King använder sig av den är nog bland det bästa i boken. Det var riktigt spännande under upplösningen och även om den goda sidan nog var lite väl snabb i tanken och i sin förmåga att koppla ihop ett och annat mellan varven så är det ändå välgjort och spänningen håller in i det sista, inklusive en cliff hanger på allra sista sidan… Jag tror jag kommer att läsa de andra två delarna i denna trilogi om Bill Hodges men har en del annat jag vill läsa först. Jag läste den här på svenska vilket känns lite onödigt men å andra sidan så blir den ju än mer lättläst så och just det är inte heller att förakta.

  • Betyg: 3/6
  • Utmaning: Kaosutmaningen #6

#bokkaos17

2 thoughts on “Mr Mercedes

Kommentera

