Den perfekte vännen

Jag brukar normalt sett inte skriva om böcker jag har lyssnat på eftersom jag har svårt att beskriva dem som läsupplevelser men nu har jag precis lyssnat klart på Jonas Karlssons Den perfekte vännen, hans andra novellsamling, och den är så himla bra. I vanliga fall har jag lite svårt för noveller och det finns noveller i den här samlingen som jag redan har glömt bort och som jag inte tyckte var intressanta när jag lyssnade men så var det då novellerna Rummet och Marcus som är fullständigt lysande!

Båda berättelserna börjar som helt normala historier och sedan spårar det ur, i Rummet  blir det först lite roligt men snabbt ersätts det roliga med ett tydligt stråk av svärta och jag kan inte låta bli att undra vad Karlsson har för erfarenheter av myndigheter och att jobba för en sådan med tanke på dels den här novellen men också God Jul. Det finns en mörk händelse även i Marcus men den gömde hjälten stiger fram och räddar situationen och det är faktiskt riktigt, riktigt roligt, jag skrattade högt på tåget. Hela historien är så absurd att jag nästan tror att den är sann.

Karlsson läser själv sina noveller och han gör det med den äran, det är en fröjd att lyssna på samtliga noveller även om jag inte faller pladask för dem alla.

  • Betyg: 6/6 på nämnda noveller, resten passerar bara som godkänt.

5 thoughts on “Den perfekte vännen

  1. Kul att du har lyssnat! Rummet tyckte jag också mycket om. Uppläsningen är verkligen bra. Nu får du ta och lyssna på Vindens skugga också, han läser den minst lika bra😉

      • Ja det var lite så jag tänkte.🙂 Osäker på om Himlens fånge finns som ljudbok på svenska (hittade den inte som cd bok när jag läste serien), men kanske den finns på Storytel och liknande? Synd om inte alla i serien finns som ljudbok. Jonas Karlsson läser bara Vindens skugga, också lite synd, även om jag vill minnas att Niklas Falks uppläsning av Ängelns lek var helt ok så hade jag föredragit att är JK läst. Men de finns kanske som ljudbok på engelska?

Leave a Reply

