Julklappsönskelista, en samvetsfråga

Så börjar vi då närma oss julen och därmed också inköp av julklappar. Skam den som ger sig tänker jag och planerar några böcker till min käre man, någon gång kanske han kommer att läsa någonting. Jag vet, det är långsökt, men förr läste han mängder och jag hoppas att han kan få läslusten tillbaka. Barnen får garanterat också böcker, de har redan skrivit listor över vad de vill ha. Då återstår alltså den ömma modern och hennes önskelista.

Och det är nu samvetet slår till. Lite. Jag har mängder av böcker som väntar, bland annat böcker jag innerligt önskade mig i födelsedagspresent i somras och verkligen ville läsa då. Sorgligt nog så ligger de allra flesta av dem där i hyllan olästa fortfarande. Är det då rimligt att önska sig ännu fler böcker? Jag är ju inte dummare än att jag inser att jag inte kommer att läsa dessa heller på momangen och så blir även de liggande och samlar damm. Å andra sidan är det ju presenter som jag verkligen blir glad av plus att önskar man sig många böcker så blir det många paket och sånt gillas ju.

OM jag nu ska önska mig böcker så tänker jag i alla fall ha följande strategi: jag ska bara önska mig böcker med lågt motstånd. Med det menar jag böcker som är skrivna av författare jag verkligen gillar och som jag därmed kan vara relativt säker på att dels komma in i snabbt och dels tycka om. Böcker med ett större motstånd gör sig nog bättre som bibliotekslån. Blir de inte lästa så ligger de i alla fall inte på hög och ger mig dåligt samvete.

Följer jag mitt eget briljanta råd i den här frågan så blir listan faktiskt ganska kort:

  • Lockwood&Co: The Creeping Shadow av Jonathan Stroud
  • Blind Sight av Carol O’Connell
  • Depraved Heart av Patricia Cornwell

Det är väl ett rimligt antal? Och en ganska enkel läsning? Hur gör ni med era julklappsplaner?

2 thoughts on “Julklappsönskelista, en samvetsfråga

  1. Det är väldigt få som vågar köpa böcker åt mig rent spontant i julklapp :p Och familjen tycker nog att jag har tillräckligt. Men jag har några vänner som jag byter julklappar med och till dom brukar jag skicka olika korta listor där några böcker brukar vara nämnda så de vet säkert att jag inte redan har dom :p

Leave a Reply

