Utanför bilden

Anna-Karin Palm. Min absoluta favoritförfattare på grund av att hon skrivit den bästa boken genom alla tider; Faunen. Men hon har även skrivit annat, av vilket mycket också är briljant. Nu har jag läst om hennes novellsamling Utanför bilden, en bok jag förstås redan har läst men det var en massa år sedan och jag mindes verkligen inte en enda av novellerna nu när jag läser om den. Men det är klart, den kom ut 1992 och det är ju onekligen 24 år sedan så jag är kanske ursäktad.

Det är bara att konstatera att jag och noveller inte är helt kompatibla. Jag tycker helt enkelt att de är för korta, det blir ingen riktig handling. Ändå tycker jag om den första av novellerna, Prags klockor, då den leker med tidsuppfattningen och slumpen och människors behov av att förstå sin omvärld. Bäst gillar jag den sista novellen i samlingen, Charing Cross, och jag tror att det mycket beror på att den är längre än de andra och dessutom uppdelad i små korta kapitel. I den är det språket jag uppskattar och sen ÄR det något speciellt med Palms sätt att beskriva Stockholm, det går inte att komma ifrån. Det är en novell jag gärna hade läst en hel bok runt.

Betyget blir inte jättebra men det är nog snarare på grund av mina egna novellproblem än boken i sig. Jag får återkomma när jag läst om hennes andra novellsamling, In i öknen, och jag vet vad jag tycker om den idag.

  • Betyg: 3/6

Leave a Reply

