Den gamle och havet

Efter att ha läst Åren i Paris av Paula McLain för ett par år sedan så blev jag lite nyfiken på Hemingway. Nu, 1,5 år senare lånade jag så äntligen min första hemingwayroman på biblioteket och inte helt otippat blev det Den gamle och havet. Alltid bra att gå på de bästa verken först tänkte jag, det var ju trots allt denna roman som tippade vågskålen till Ernest fördel när valet av nobelpristagare fattades 1954.

Det är ingen lång roman, något som förvånade mig lite (jag hade alltså noll förväntningar på och mycket lite kunskap om denna bok innan). Jag hade nog trott att den skulle vara lång och seg och innehålla en massa filosofiska tankar hos Santiago där han tillbringar tiden ute på havet i sin båt. Visst är Santiago på havet under flera dagar och visst reflekterar han men det är snabbt skrivet och inte det minsta långtråkigt. Då jag inte är ett baseball-fan så har jag lite svårt rent kunskapsmässigt med hänvisningarna till DiMaggio men det är inget som stör.

Det är något visst med ensamma gamla människor i böcker, något rörande. Santiago har ingen familj men väl en pojke (yngre man?) som hjälper honom som vore Santiago hans far och på ett sätt så är han väl det, han har lärt upp honom sedan han var liten och det tycks vara den enda person han har nära i sitt liv. Santiago är fattig och det är pojken som håller honom vid liv genom att han kommer med mat. Det gör mig ont i hjärtat att Santiago är så ensam och så beroende. Han kan inte sluta fiska, då skulle han dels förlora den lilla inkomst han har och dels så skulle hans liv då helt sakna mening. Det finns ingenting annat för honom än fisket. Att bli beroende av pojken skulle sannolikt ta död på honom, han är en stolt gammal man.

Boken är fin och tänkvärd och jag är glad att jag läste den. Det enda jag har något att säga emot är väl hur länge han klarar sig till havs under den aktuella (sista?) fisketuren men det finns en slags symbolism i det också att han tillbringar flera månader ute till havs i sin båt, att inte ge upp det man älskar utan strid.

  • Betyg: 5/6
  • Utmaning: Kaosutmaningen #19

Leave a Reply

