Veckans bokstav – U

uDags för veckans bokstav hos EnligtO igen – U.

En av de första böckerna jag läste inom genren science fiction var Kontakt av Carl Sagan. Den första filmen jag såg som innehöll ett ufo var förstås E.T. Därefter kom Aliens som jag såg ett oräkneligt antal gånger.

Barn- och ungdomsböcker är en genre som jag fortfarande gärna läser böcker inom och som jag dessutom läste som fördjupning på den tiden då jag pluggade litteraturvetenskap. Det var garanterat de roligaste kurserna jag någonsin läst.

Och på tal om barn- och ungdomsböcker, vilken underbar upplevelse det var att läsa Harry Potter för första gången. Jag köpte den innan jag hade hört något om den, måste ha varit ganska omgående när första boken kom ut på svenska. Det var en slump att jag köpte den, jag föll pladask för stjärnorna på varje sida.

Med barn i skolåldern så får jag nu en inblick i undervisningen i svenska i skolan och jag måste säga att jag tycker den hittills verkar bra. Läxläseboken är på tok för enkel för Sonen och han suckar mest och läser blixtsnabbt igenom texten och suckar sedan igen när jag ställer frågor kring det han har läst. Men Äldsta slapp läsläxorna tidigt pga behöver ej och Lillan har en bok i alldeles lagom nivå. På det stora hela funkar det med andra ord klockrent.

Det verkar som om vampyrer är ute. Synd tycker jag…

One thought on “Veckans bokstav – U

Leave a Reply

