Veckans ord på T

tHm, missade visst S-veckan hos Enligt O. Jag hade påbörjat ett inlägg men det blev bevisligen aldrig färdigskrivet. Nåväl, nu ger jag mig kast med nästa bokstav istället,

Alfons Åbergs pappa läser väldigt ofta en tidning. Jag kan inte minnas att jag har hört speciellt många förfasas över detta, i alla fall inte i jämförelse med hur många som verkar lida kopiöst över att föräldrar idag håller på med sin telefon i stället för att uppmärksamt följa sina barn med blicken konstant. Och nej, jag är inte heller av den åsikten att man ska prioritera sin smartphone över sitt barn men ibland blir ju argumenten helt absurda. Själv erkänner jag att jag idag suttit en timme i simhallen och bara slösurfat medan Sonen simmade. Inget han lider av (eftersom han är fullt upptagen med att just simma) och jag fick en stund i en egen liten bubbla.

Simhallen är för övrigt en ganska trevlig institution. Det är varmt, det är lugnt, det serveras kaffe och jag kan läsa en bok ostörd. Idag blev det dock som sagt telefonen i stället pga var lite för trött för att orka koncentrera mig på löpande text.

Det här med att hitta bra böcker börjar jag tro handlar mer om tur än om skicklighet. Finns ju hur många böcker som helst som låter bra men som bara blir pannkaka och samtidigt kan jag ibland gå förbi bibblan eller en bokhandel och plocka en bok på måfå som visar sig vara en riktig guldklimp.

Jag tror inte att man ska tvinga fram läsning, vare sig det gäller att ta sig ur en egen lässvacka eller att få barnen att läsa. För egen del kan jag ju leva med ett uppehåll, även om jag tycker det är trist, och för barnen går det ju alltid att läsa högt och det har jag hittills aldrig varit med om att de tackar nej till.

Tölp. Tja, en vecka som denna är det väl svårt att inte nämna herr Trump i detta sammanhang. Jag gillar inte de åsikter han har framfört hittills och jag är rädd för vår egen säkerhet i och med detta regimskifte. Samtidigt inser jag att det är gyllene tider för obehagliga åsikter här hemma också och det förvånar mig inte det minsta om SD blir största parti i nästa val.

One thought on “Veckans ord på T

Leave a Reply

