Plague Land

Sedan en tid tillbaka följer jag New York Times Books på Facebook och jag älskar deras recensioner och de skapar ett köpsug även av böcker som inte alls tillhör genrer som jag brukar läsa och tycka om. Däremot har jag varit mycket ståndaktig när det gäller att inte omedelbart beställa hem allting jag läser om där eftersom det ju lätt, som ni förstår, skulle kunna spåra ur rejält. Två undantag har jag dock gjort och den ena boken är Plague Land av S D Sykes.

Berättelsen utspelar sig i England under 1300-talet och pesten har precis dragit fram genom landet och skördat mängder av männskoliv, däribland Oswald de Lacys far och två bröder vilket gör att han får lämna ett stilla liv i kloster och i stället ta över som herre på familjegodset. Det är inte helt utan tvekan han tar på sig denna roll och dessutom kastas han direkt in i en mordhistoria. Historien i sig är väl inte banbrytande men det är intressant och spännande att läsa om livet på den här tiden. Oswald är oändligt upplyst jämfört med flertalet av de andra personerna i boken och kanske blir det lite väl polariserat mellan upplyst/icke-upplyst och god/ond men det gör inte så mycket. Att flera av traditionerna, rättsystemet och levnadsvillkoren på den tiden var förfärliga behöver man kanske inte få skrivet på näsan men samtidigt så finns det där ljuset som faktiskt har drivit civilisationen framåt genom århundradena som väger upp.

Sykes har skrivit en uppföljare, The Butcher Bird, som nu står på önskelistan inför jul. The Plague Land var den bok som fick mig upp ur en väldigt djup lässvacka så därför kanske betyget blir lite i överkant rent litterärt men det är den ändå värd för den insatsen tycker jag.

  • Betyg: 5/6
  • Utmaningar: Kaosutmaningen #32

Leave a Reply

