Veckans utmaning: Att hantera sina rädslor

Så här spök- och halloweentider tänkte jag ge mig i kast med veckans utmaning hos Kulturkollo.

Veckans utmaning på temat rädslor handlar om att berätta hur man kan hantera dem. Du får gärna dela med dig av en av dina rädslor. Det kan vara både stort och smått. Kanske är du rädd för höjder, clowner eller spindlar? Berätta också med dig av hur du hanterar, eller försöker hantera, din rädsla. Har du kanske något bra och stärkande citat att lyfta på temat?

Nu är jag ju mamma och med den rollen kommer med automatik ungefär en miljon olika rädslor men de är för otäcka att tänka på ens så här års. Låt oss i stället fokusera på de där mer ”hanterbara” rädslorna. Vi kan börja med spindlar. Jag var tidigare fullständigt livrädd för dessa helt onödiga varelser, så pass rädd att jag blev paralyserad, hyperventilerade och skrek. Låter ju helt galet när jag ser det i skrift så här men så var det verkligen. Inför en resa till Asien så tog jag dock tag i saken och gick i KBT. Nu för tiden kan inte påstå att jag inte reagerar på spindlar men jag kan både döda dem och behålla lugnet. Det är skönt för egen del men framför allt så för jag inte vidare ett helt irrationellt beteende till mina barn.

I trånga utrymmen kan jag ibland få lite svårt att andas men det är ju inget som påverkar vardagen. Jag kan bara känna en liten, liten oro ibland i våra minst sagt opålitliga hissar på jobbet som ofta är fyllda till bredden av folk. Men än så länge har jag inte fastnat i någon.

Sen har vi ju det här med spöken, andar och andra övernaturliga väsen. Jag är från Västerås, jag är uppfödd med spökhistorier om Engsö slott… Vi var där med barnen för ett par år sedan och jag var faktiskt så rädd att det gjorde ont i kroppen på mig. Blev ensam kvar i ett rum medan de andra gick vidare och jag fick panik. Hade jag varit fem år hade jag börjat gallskrika, nu skärpte jag till mig och tog mig snabbt som vinden till de andra. Inte kul. Har också totalförbjudit mina barn att spela anden i glaset och andra sådana saker. Logiskt sett förstår jag att sannolikheten att en ond ande skulle dyka upp är lika med noll. Typ. Men så har vi den icke-logiska sidan och där är jag inte alls lika tvärsäker.

Mvh en i övrigt normalt fungerande medborgare

4 thoughts on “Veckans utmaning: Att hantera sina rädslor

Leave a Reply

