Höstlo… eller läslov menar jag

Då så, då närmar sig höstlovet, eller läslovet som tydligen är det senaste namnet. Oavsett namn så ska det bli väldigt skönt med några dagar ledigt. Maken och Äldsta åker ner till Österrike på träningsläger men jag och de små är hemma. Jag har tyvärr inte semesterdagar kvar så det räcker till en hel vecka men några dagar blir det. Jobbar bara halvdag på fredagen dessutom vilket ju är mycket uppskattat hos denna stackars löneslav.

(Parentes: HUR lyckas folk spara semesterdagar? Våra barn är lediga 15 veckor per år och vi har sex veckors semester var… en olöslig ekvation även om vi inte skulle ha en enda gemensam semsterdag. Suck. Och ja, det finns fritids på större delen av alla lov men det är ju nästan ingen där då. Jag har ett par gånger fått mail från HR som påpekar att jag har någon anställd som inte tagit ut minimiuttaget på 20 dagar under ett år. Hur är DET möjligt? Antar att jag njuter för mycket av min ledighet för att inte vilja använda upp varenda liten minut av den.)

Nåväl, tillbaka till den stundande ledigheten. Jag ser framför mig brasor, spöken, soffmys, skogspromenader, Skansen, tidiga kvällar och just läsning. I år gick ju sommarläsningsplaneringen osedvanligt dåligt* så någon avancerad lista inför lovet vågar jag mig inte på men jag satsar på att hinna läsa mer än vanligt. Utan att nämna några böcker så är det författare som King, S J Parris och Hill&Rodriquez som är tänkbara val ur TBR-högen dessa mörka höstkvällar.

Annat som jag ska göra är att göra fotokalendrar och -böcker. Betalade dem just idag = nu måste jag ta itu med dem asap. Jag tycker på ett sätt att det är rätt kul men det är ju väldigt tidsödande. Och så ska jag sova. Massor. Samt höststäda trädgården. Räfsa löv, grilla korv, plantera ljung och städa ur växthuset. 

Jo, och så ska jag börja ställa in hjärnan på renovering. Har bokat träff med inredningsfirma efter lovet så det kan ju vara bra att tänka igenom vad det egentligen är vi vill göra med vår nedervåning. Denna del ser jag dock inte fram emot, det här med inredning och renovering är inte min grej alls. Men nu faller snart köket samman så det är bara att börja tugga i sig det sura äpplet.

Jag har också bokat biljetter till oss på Hallwyllska palatsets halloweenvisning. Det blir en överraskning för mina små troll🙂. 

Ska ni ha ledigt och vad ska ni i så fall göra?

* Eller ja, planeringen gick ju fullkomligt lysande men själva genomförandet fallerade stort. Jag läste 11 av 25 listade böcker.

2 thoughts on “Höstlo… eller läslov menar jag

  1. Det låter som ett mysigt höstlov/läslov🙂 Jag ska jobba men det blir nog kul då vi har en hel del höstlovsaktiviteter -semesterdagar ja dom brukar gå åt, men jag har faktiskt en vecka sparad (det har bara blivit så), inte helt fel att ha lite dagar att ta till🙂

Leave a Reply

