Störst av allt

Så blev det äntligen min tur, jag tror jag hade plats 34 när jag ställde mig kön på biblioteket här hemma. Förra helgen kunde jag så hämta ut ett exemplar av Störst av allt av Malin Persson Giolito och läste första halvan i ett svep i soffhörnet. Sedan tog det emot att ta upp boken igen men eftersom det är ett 14 dagars-lån och den snart ska tillbaka så tog jag med den till simhallen i morse och läste andra halvan medan Lillan simmade. Det är med andra ord en ganska lättläst historia och jag erkänner att jag ögnade igenom en hel del utan att för den skull känna att jag tappade något i innehåll.

Boken handlar om 18-åriga Maja som står åtalad för mord, anstiftan till mord och medhjälp till mord efter en skolmassaker på en gymnasieskola i Djursholm. Vi får dels följa rättegången och dels det som ledde fram till händelsen, allt utifrån Majas eget perspektiv, berättat i jag-form.

Visst tas temat med frånvarande föräldrar upp men något större syfte med romanen hittar jag inte och som spänningsroman/deckare är den ganska ointressant. Gillar inte heller slutet, kan inte förstå domslutet. Jag antar att detta kan vara en del av en samhällskritik, men inte en speciellt bitande sådan.

  • Betyg: 3/6 (knappt underhållande men i alla fall lättläst)
  • Utmaning: Kaosutmaningen #12

4 thoughts on “Störst av allt

  1. Oj! Jag tyckte verkligen om den boken. Men jag har varit nyfiken på om alla verkligen kan tycka att en och samma bok är så fantastisk, och nu kom det ju en recension som inte höjde den till skyarna. Sådant är både intressant och faktiskt ganska befriande, att alla inte tycker lika.

    • Fast nu är det flera böcker på rad som jag inte alls finner lika bra som “alla andra” så jag börjar fundera på om jag missar något när jag laser😉. Men å andra sidan är det ju det som är så roligt med böcker, att man kan tycka så otroligt olika om en och samma text.

Leave a Reply

