The Woman in Blue

Den här boken hade jag med på min sommarläsningslista även om jag då, när jag skrev listan, inte ens hade den i min ägo. Men eftersom den skulle komma ut i pocket under sommaren så kändes den ändå som en lämplig läsningskandidat. Nu föll det sig så väl att jag inte ens behövde köpa den utan fick låna den av Kate Reader i samband med en ytterst trevlig middag nyligen. Två flugor i en smäll liksom.

Jag har läst lite blandat om den här boken om Ruth. En del tycker det är den sämsta hittills (utan att därför vara dålig) och en del gillar den skarpt. Själv tillhör jag den senare skaran och jag tycker att själva mordgåtan tillåts ta mer plats än diverse relationsfrågor den här gången. Typiskt mycket bra engelsk deckare. Inget splatter, inga våldtäkter, inga sadistiska beskrivningar och inga nersupna detektiver. Allt är bara snyggt beskrivet och miljöskildringarna lockar så pass att jag började googla på hur det egentligen ser ut där i Norfolk. Lyckades så smått börja sälja in en englandssemester till min käre make till nästa sommar.

Det är också något visst med böcker som har religiösa frågor i centrum tycker jag. Jag fascineras av hur mycket kunskap det finns i ämnet, i alla fall i fiktiva miljöer, och hur mycket man kan skriva utifrån detta tema. Jag upplever samma fascination när jag läser min böcker som tecknar det engelska 1500-talet. Att tron var och är så viktig för många människor. Vilket också får mig att vilja läsa religionshistoria.

En sak som samtliga recensioner har kommenterat är att Cathbad får för lite utrymme i den här boken och där kan jag väl hålla med. Jag gillar hans udda person och jag gillar dynamiken mellan honom och Nelson. Men, men, även solen har fläckar och jag är mycket nöjd med att nu ha läst även denna bok av Griffiths och jag tycker till och med att det är en av hennes bättre.

  • Betyg: 5/6
  • Utmaningar: Sommarläsning 2016, Kaosutmaningen #1

Leave a Reply

