Swanns värld

När jag var litteraturstudent en gång för evigheter sedan fick jag för mig att jag skulle läsa Proust och köpte på mig hela serien på en bokrea. Jag började läsa och kom väl ungefär 20 sidor innan jag slutade och ägnade mig åt andra böcker i stället. Serien följde dock med mig genom åren fram till dess vi skulle göra om matsalen/biblioteket i lägenheten till barnrum och vi gjorde en grov och osentimental utrensning av ungefär 12 hyllmeter böcker, resten fick flytta ner i källarförrådet. Proust fick följa med till Myrorna…

Sen gick åren och sedan började jag blogga och hittade till Sagas bibliotek där hon skrev om sin läsning av Proust och då blev jag lite nyfiken igen. Nu finns dock inte böckerna att få tag på längre, i alla fall inte första delen, men tack och lov finns ju biblioteken.

Swanns värld är en bok som läses mycket långsamt. Det händer ytterst lite men det används många många ord. Många vackra och många svåra ord. Det händer sannerligen inte ofta att jag läser böcker på svenska där det är flera ord jag aldrig har hört tidigare och jag gillar det verkligen. Den första delen beskriver delar av berättarens barndom, inklusive två väldigt långa och utförliga beskrivningar om vad som händer om man går till vänster i byn eller om man går till höger. Den andra delen handlar om titelpersonen, Charles Swann, och hans kärleksaffär med Odette de Crécy för att i den tredje delen återvända till berättarjagets första förälskelse i just Swanns dotter.

Tempot varierar mellan delarna, långsammast i första delen, snabbast i andra. Men även om det just inte händer så mycket så är det en lisa för själen att tvingas stanna upp i min läsning och inte bara plöja böcker utan faktiskt l ä s a dem. Noga.

  • Betyg: 4/6

Leave a Reply

