Färjan

Efter Prince Lestat kändes det naturligt att fortsätta med nästa vampyrbok i högen. Den här var en av de böcker som expediten på Akademibokhandeln fick mig att köpa innan sommaren. Cirkelböckerna var ju fantastiska så jag hade rätt höga förväntningar. Svenska vampyrer, kunde de bli lika bra som svenska häxor?

Men nej, det här är faktiskt riktigt dåligt tycker jag och det enda jag känner när jag läser boken är en enorm tacksamhet över att jag aldrig åker finlandsfärja pga måste vara det mest deprimerande som finns om så bara en bråkdel av skildringarna är realistiska. Men vampyrhistorien, den är bara ett frossande i blod, utan någon finess. Boken är dock väldigt lättläst och jag läste ut den på en dag (annars hade det nog aldrig blivit gjort). Jag tror att Strandberg hade kunnat göra ett mycket bättre jobb med en bok om färjeresenärer i mänsklig form för det är de relationerna han skildrar bra, om än ytligt.

  • Betyg: 2/6

3 thoughts on “Färjan

  1. Oj,jag visste inte ens att den hade de där övernaturliga inslagen. Trodde nog det var en mer “normal” bok. Hade varit jobbigt att börja läsa och ha missuppfattat det så totalt. För jag har varit nyfiken på den, men trodde det var en thriller/deckare… Vad en kan få för sig saker…!😉

Leave a Reply

