Prince Lestat

När det begav sig så var jag ett stort fan av Anne Rice och hennes vampyrserie så att läsa den senaste i serien kändes ju som ett måste. Den har legat i hyllan ett tag men nu uppstod ett vampyrsug och det var dags! Den här gången är hela vampyrvärlden hotad av The Voice som smyger sig in i vampyrers medvetanden och får dem att förgöra varandra världen över.

Boken heter Prince Lestat och många av kapitlen är skriva ur Lestats synvinkel men det dyker också upp en mängd andra figurer, både sådana jag kommer ihåg och sådana jag inte har något minne av sedan tidigare (låter det vara osagt om de aldrig varit med eller om jag glömt bort dem). Efter ett tag tyckte jag att det här med ett nytt kapitel, en ny huvudperson var lite segt men det tog sig igen och boken blev bättre och bättre. Gillar dessutom att det här är vampyrböcker som inte handlar om vampyrer som lever i någon slags symbios med människor (utom som mat då förstås) utan att de har sin egen värld.

Tja, det är vampyrer, det är ond bråd död, det är kärlek som räcker i tusentals år och det finns ett yttre hot som samlar ihop klanen. Måste ju bara gillas🙂. Boken innehåller också ett litet personregister och det använder jag frekvent för att hålla koll på alla, hur gamla de är och vem som har skapat vem. Smart drag att ha med när det var ett tag sedan senaste boken kom ut, sannolikt är det fler än jag med bristande minne.

Leave a Reply

