Sacriledge

Inget är som engelsk medeltid. Det är religion, det är maktkamp, det är lönnmord, det är fattigt, det är rikt, det är intriger och det är alldeles underbart. På det stora hela ungerfär som idag med andra ord😉. 

Jag började läsa S J Parris efter att ha läst någonstans att hennes böcker är det bästa substitutet i väntan på nya Shardlake-böcker (C J Sansom). Jag gillade verkligen första delen i serien men blev, som så ofta, aningens besviken på del två. Därför har jag dröjt ett tag med trean men nu var det alltså dags. Och mina vänner – Bruno is back on track! Dessutom med lite kärlek som grädde på det berömda moset. 

Jag tycker om språket och handlingen har ett bra driv framåt. Figurerna är trovärdiga och jag slås på en och samma gång hur mycket som hänt sedan 1500-talet och hur mycket historien ändå upprepar sig. Det är samma kärlek, samma hustrumisshandel, samma religiösa fanatism, samma lojalitet, samma svek, samma makthunger nu som då i världen. En insikt som ju gör en lite nedslagen när en tänker på det viset. 

Det var länge sedan jag läste en bok som jag tyckte det var värt att avstå nattsömn för men nu har det äntligen hänt igen. Den här gången är det mer en privat vendetta än en högre maktkonspiration som utgör själva kärnan i historien och det drar ner omdömet en yttepytteliten bit. Jag gillar ju att läsa om de politiska aspekterna under denna tid. 

Så gillar ni att läsa om den här tidsperioden så är det bara att läsa!

Betyg: 4,5/6 

Leave a Reply

