Veckans bokbloggsjerka – tidningar och historia

img_8076 Så blev det helg även denna vecka och det är dags för Annikas bokbloggsfråga – en fråga som denna vecka blev två frågor. Sånt gillar vi🙂.


http://alkb.se/wp-content/themes/genesis/lib/js/html5shiv.min.js?ver=3.7.3
<!– –>

Finns det någon tidning som du kan tipsa om? Alternativt, finns det en tidning som du saknar trots det enorma utbudet som finns i dag? Svaret på denna fråga är ett rungande JAAA. Jag saknar verkligen tidningen Fyrahundrafemtio. Det var den i särklass bästa tidning jag någonsin läst. Den kom tyvärr bara ut i två nummer, två nummer som jag lusläst flera gånger, och sedan tog pengarna slut. Men det finns ett sista elektroniskt nummer också. Stor saknad. Annars läser jag mest tidningar på semestern. Lite inredning, lite mode. Trots att jag egentligen är helt ointresserad av båda😉.

Koko är nyfiken på om du kan tipsa om några historiska romaner. För att vara mera exakt ”historiska romaner som är (någotsånär) historiskt korrekta”, dvs. sådana där man kan lära sig något om perioden och inte sådana där det är nutidsmänniskor i periodkläder. Det är väl alltid svårt att säga vad som är helt historiskt korrekt i böcker som skrivs i romanform men jag skulle här rekommendera C J Sansoms böcker om advokaten Shardlake. Tror de är hyfsat väl underbygda när det gäller fakta, både kring hur advokatväsendet fungerade och det historiska i stort.

2 thoughts on “Veckans bokbloggsjerka – tidningar och historia

  1. Jag blev nyfiken på tidningen Fyrahundrafemtio. Den har jag aldrig hört talas om. Och inte lär jag få läsa den heller. Själv kommer jag att sakna tidningen Hunger som precis kom ut med sitt sista nummer. Dystert!

Leave a Reply

