Kulturresor hos Kulturkollo

Old-Street-Signs-711x460

Jag hänger med på enkäten om resor i kulturen hos Kulturkollo.

Vilken bok om en eller flera resor tycker du mycket om? Jorden runt på 80 dagar – klassiker i sammanhanget och en bok jag har läst ett oändligt antal gånger.

Road movies är en egen genre. Vilken är din favorit och varför? Hm, svårt. Jag är ingen filmmänniska och den enda film jag kan komma på är Thelma & Louise.

Vilken låt om att resa sjunger du gärna med i? Åh, om jag inte är en filmmänniska så är jag än mindre en musikmänniska så är svarar jag faktiskt pass.

Inre resor är också resor. Presentera ett verk som beskriver en inre resa! Jag har precis läst Murakamis Den färglöse herr Taziki och där får man nog säga att huvudpersonen gör en riktig resa. Vi får följa herr Taziki från det att han har haft nära vänner och en grupp av människor att ty sig till via utstötthet till att åter finna ett nytt sammanhang.

Vilken plats/miljö läser du helst om eller ser filmer från? England. Gärna dimmiga hedar.

Vilka platser eller miljöer gillar du inte att läsa om eller se filmer från? Stockholm. Tycker det är lite klurigt med de kända miljöerna på något vis. Oklart varför.

Har du gjort några resor inspirerade av ett eller flera kulturella verk? Berätta! En av de största upplevelserna någonsin var när jag för många år sedan var i Grekland med en väninna och vi tittade på Medea på en av de uråldriga amfiteatrarna. Föreställningen började när solens sista strålar gick ner bakom bergen, precis som man gjorde för flera tusen år sedan. Det var stort.

Vilken kulturell resa drömmer du om att göra? Vet inte om det är så kulturellt men jag skulle vilja köra längs Route 66 i USA.

Berätta om en resa du planerar att göra i sommar! I sommar blir det tack och lov mycket hemmatid men också en del fjällvandring, både med familjen och med ett tjejgäng (Kebnekaise!). Fokus på avkoppling, rörelse och tid tillsammans.

Vilket land reser du gärna till? USA generellt, Österrike för vandring, Italien för mat och sol.

Vart går din drömresa? Safari i Tanzania och sedan sol och bad på Zanzibar. Vilket år som helst när vi är villiga att avstå från alla skidresor🙂.

Vilket resmål lockar dig inte alls? Sydafrika. Vet inte varför för alla som varit där är lyriska men nej, det lockar av någon anledning inte alls.

 

3 thoughts on “Kulturresor hos Kulturkollo

Leave a Reply

