Tematrio – sommarläsplaner

img_8598Veckans tematrio, tillika terminens sista, handlar lämpligt nog om den planerade sommarläsningen. Jag längtar så desperat efter semestern nu att jag fullkomligt ÄLSKAR att läsa andras sommarläsningslistor och dessutom kontrolläsa min egen så att jag har med det jag vill ha. Udda? Sannolikt, men ingen tar skada av det🙂.

Lyran ber oss den här gången berätta om tre texter, genrer, böcker, författare du planerar att läsa i sommar!

Jag har en synnerligen blandad läslista för sommaren i år med en salig mix av genrer och författare. När jag går igenom denna sommarplan så ser jag dock tre mönster i urvalet:

  1. Gamla böcker. Det är böcker som har varit med på sommarläsningslistor både ett och två år och som därmed definitivt borde få lite kärlek och uppmärksamhet just denna sommar. Jag menar, hur svårt kan det vara, det är ju böcker jag faktiskt vill läsa?
  2. Klassiker. Jag har köpt på mig några klassiker. Inte alltför långa, inte alltför tunga. Så även dessa borde jag klara av att ta mig igenom en del av.
  3. Blandad kompott. Det vill säga en del hyllvärmare, en del nyinköp, diverse genrer. Återigen, bra böcker som jag verkligen vill läsa. Men andra ord bör även några ur denna kategori hinnas med tycker jag.

Som alltid med sommarläsningen så är det ju ytterst tveksamt om ens en tredjedel blir läst eftersom a) det är för många böcker på listan så det är en fysisk omöjlighet att hinna med dem alla, b) det blir för soligt/regnigt för att sitta med en bok på dagarna och c) det lyckas på något märkligt sätt dyka upp nya böcker som pockar på uppmärksamhet, hur strikt jag än försöker hålla mig till ursprungslistan. T ex fyller jag snart år och då finns det förstås några böcker med på önskelistan…

7 thoughts on “Tematrio – sommarläsplaner

    • Jag hoppas ju det🙂 Framförallt hoppas jag på tid att läsa. Brukar vara det främsta hotet mot mina listor. Men barnen blir större och det ger ju lite mer utrymme för egen vald fritidsaktivitet.

  1. Av någon märklig anledning så brukar jag läsa mindre på sommaren än resten av året. Det finns ju så mycket annat att göra. Om vädret tillåter😉

    • Låter mycket förståligt. Min utökade chans till läsning ligger i att jag inte behöver gå upp 05:30 fyra dagar i veckan och således kan jag orka vara vaken lite längre om kvällarna🙂.

  2. Hm, härliga läsplaner! Ibland är det halva grejen att planera, kolla in listor och så.🙂 Hoppas det inte dröjer alltför länge innan du har semester.🙂

Leave a Reply

