Sommarutmaningar för familjen

Idag var det skolavslutning för Sonen och Lillan som gick ut tvåan respektive förskoleklass. En stor dag med andra ord. Det var mest fika och sång men Sonen fick också med sig en sommarutmaning från sin fröken:

Föga förvånande ville även Lillan haka på och jag ska väl inte vara sämre jag🙂.

Jag har läst att många ger sina barn böcker som present i början av sommarlovet men jag har varit lite dålig på det även om jag tycker idén är lysande. Frågan är väl bara VAD jag i så fall ska köpa. Har ni några tips på bra nya titlar för barn som just nu läser böcker av typen Nelly Rapp (Lillan), Harry Potter (Sonen) och mycket fantasy (Äldsta)?

I morgon är det avslutning för Äldsta, vi får se om hon också får något sommaruppdrag som resten av oss kan följa🙂.

 

 

 

4 thoughts on “Sommarutmaningar för familjen

  1. Vilken fin tradition! Själv fick jag en bok på bokrean varje år när jag var liten, men att få en i examenspresent som man kan ha som sommarläsning är ju briljant, det ska jag försöka komma ihåg!

    Jag vet ju inte hur gamla/läsmogna barnen är, men Neil Gaimans “Den sovande och sländan” tyckte jag var otroligt vacker och fin och väntar bara på att min dotter ska bli gammal nog att kunna läsa. Sen är Philip Pullmans “Rubinen i dimman” kanske inte jättekänd, men jag tyckte att det var en mycket bra barn/ungdomsbok. Och om du inte skyggar för lite deprimerande nihilism och i allmänhet ganska mörka berättelser kanske “Alkemistens dotter” kan vara något för äldsta tjejen? Vill man inte vara fullt så mörk har jag sett att Locke Lamora-böckerna står i ungdomshyllan i sin svenska översättning. Det håller jag väl inte direkt med om, men det är ju fantastiska böcker. Eller Neil Gaimans “Stjärnstoft” kanske? Om man vill ha något muntrare. Till grabben kanske “Berättelsen om Taur” är på lagom nivå? Den är svensk dessutom, hyfsat nyskriven urban fantasy med solid värdegrund. Eller möjligen Ursula K LeGuins Earthsea-böcker? Jag har iofs bara läst den första, kan inte uttala mig om resten. Alla de böcker jag har nämnt har jag recenserat på bloggen iaf, om du vill läsa om dem!

    • Tusen tack för tips! Hon har läst någon av Gaiman och gillat, ska kolla upp de andra du nämner. Locke Lamora är nya för mig, ska också undersökas. Samt boken om Taur. Tack!

Leave a Reply

