Veckans bokbloggsfråga – läsning i min närhet

Veckans-bokbloggsfragaNy vecka och ny fråga hos Barnboksbloggen.Den här gången handlar det om läsning i vår omgivning: Läser även dina nära och kära? Är böcker, läsande och bokbloggande ett intresse du delar med andra i din närhet? Ger du ofta bort bokpresenter till jul, födelsedagar och andra firanden?

Mina föräldrar har alltid läst mycket men jag har inget minne av att vi direkt diskuterat böcker hemma. Första gången jag verkligen pratade om böcker, på riktigt analyserade och vred och vände på dem, var på universitetet där min bästa kompis fick upp ögonen på mig för denna typ av diskussioner och vi kunde sitta nätterna igenom och dricka te och prata och prata och prata och prata. (Dessutom var det hon som gav mig Anna-Karin Palms Faunen och för detta jag henne evigt tacksam!)

Nu är det lite mer tunnsått på bokanalyssamtalsfronten. Min man läser nästan ingenting (synd förstås men han har andra kvaliteter) och på jobbet tycks ingen läsa några böcker över huvud taget. Däremot har jag ju min bokklubb så där blir det i alla fall lite diskussioner även om de inte alltid är så djuplodande. Mitt hopp står till mina barn. Äldsta och jag pratar mycket böcker ur olika aspekter och jag märker mer och mer hur Sonen vill diskutera Harry Potter-böckerna. Även Lillan pratar ofta om böcker vi läser ihop och dessutom har vi ju världens bästa bibliotikarier här på vår lilla förortsbibbla som ordnar bokfika, skrivkurser och sommarläsningsträffar för barn. Så jag hyser gott hopp. Och så har jag ju alla bokbloggar som skriver så mycket bra/trevligt/insiktsfullt.

Jag ger gärna bort böcker och jag blir överlycklig över att få hårda paket. Speciellt om givaren också motiverar varför han/hon har valt just den boken till just mig.

6 thoughts on “Veckans bokbloggsfråga – läsning i min närhet

  1. Jag har ju alltid älskat att läsa, men det var först på universitetet – jag läste litteraturvetenskap – som jag insåg hur mycket jag uppskattar och njuter av att diskutera litteratur… det är ljuvligt!

    • Jag läste också litteraturvetenskap på universitetet men där var det så mycket fokus på teori och metod att jag inte minns så värst mycket av några längre diskussioner om själva böckerna. Måste säga att de där teori och metod-kurserna på C och D-nivåerna (så hette i alla fall nivåterna på den tiden) var svårare än något jag någonsin läste på ekonomlinjen. Samt mycket intressantare🙂.

  2. Jag har nog egentligen aldrig diskuterat litteratur på det sätt. Meningen var väl att vi skulle ha gjort det på en kurs jag gick, men där var det lärarens tolkning som gällde så någon diskussion blev det aldrig. Tror faktiskt jag fortfarande har ett trauma efter det.

    • Tror att många fått litteraturanalyser/-diskussioner förstörda av lärare genom åren. Men jag hade en bra svensklärare på gymnasiet och den professor jag hade när jag läste barn- och ungdomslitteratur var otroligt kul att prata och bolla med.

Leave a Reply

