Min fantastiska väninna

I påskas läste jag om Ferrantes Min fantastiska väninna hos Lyran och blev väldigt sugen. Jag tänkte vara lite duktig och låna i stället för att köpa men konstaterade snabbt att jag hade köplats 63 – på två ex. Gick istället till bokhandeln och botaniserade lite och upptäckte att den förstås bara fanns inbunden. Inbundna böcker är snygga i bokhyllan men de är ett aber att läsa i sängen om kvällarna så jag ställde snabbt tillbaka den igen. Ett fortsatt planlöst irrande längre in i bokhandeln ledde mig så småningom fram till den engelska sektionen och där fanns den också. I pocket! Sagt och gjort, översättning som översättning, går lika bra att läsa på engelska.

Den här boken går inte att läsa utan referera till Avallones Stål, den andra “stora” italienska boken om två flickors uppväxt i en ganska tuff miljö, och jag måste nog säga att jag tycker Avallone går vinnande ut den jämförelsen. Jag har svårt att riktigt kännna för någon av flickorna hos Ferrantes. Visst tycker jag synd om Lila men inte så där att det känns in i hjärtat och då blir det liksom lite sisådär med engagemanget från min sida. Men det jag främst har problem med är att boken är så kompakt. Den svenska versionen är kanske annorlunda men jag upplevde det som om det var väldigt mycket text per sida och då blev det lite tungt mellan varven och svårt att få något riktigt flyt.

Däremed inte sagt att det är en dålig bok för det är det inte. Ferrante är väldigt pricksäker när hon beskriver relationen mellan tjejerna (och killarna) och jag tror att många av oss kan känna igen sig i vissa av de här relationsdelarna från vår egen uppväxt. Vänskapen mellan Elena och Lila är väldigt komplex och på samma gång både stark och skör. Maktbalansen flyttas ständigt mellan dem och det är långt ifrån självklart vem av dem som är den starkaste. Relationen är stark och den tar mycket kraft från båda flickorna så det ska bli väldigt intressant att se hur den utvecklas över tiden.

Det här är ju första boken i en serie om fyra och självklart kommer jag att läsa även nästa del, den ligger för övrigt redan i kundvagnen hos den stora internetbokhandeln. Jag tror dock att jag behöver pausa lite från dessa två nu men till sommaren lär jag definivt återkomma i ämnet.

  • Betyg: 3/6
  • Utmaning: Kaosutmaningen #2

 

5 thoughts on “Min fantastiska väninna

  1. Gillade också denna. Var en av de böcker som jag tyckte mest om förra månaden. Ska bli intressant att läsa nästa del.

    Den översatta boken var också lite kompakt tyckte jag.

Leave a Reply

