A Banquet of Consequences

Elizabeth George. Denna kära gamla bekantskap som jag läser varje ny bok om Lynley och Harvers av. En del är bättre och en del är sämre. Tyvärr får jag väl erkänna att det i mitt tycke sakta går utför med de här böckerna men samtidigt älskar jag hennes sätt att skriva så jag lär fortsätta läsa to the bitter end.

I den här senaste går mycket ut på att låta Barbara få tillbaka i alla fall ett litet yrkesmässigt förtroende efter sina utsvävningar i de legala gråzonerna i förra boken. Jag tänker inte beskriva handlingen, det är sällan lyckat när det gäller deckare, men jag listar några för- och nackdelar:

Fördelar:

  • Oblodigt, inget frossande i våld (med ett undantag, hade kunnat uteslutas)
  • Berättarstilen är jämn och språket som alltid trevligt
  • Karaktärerna
  • Helt otippad gärningsperson

Nackdelar:

  • Första mordet kommer först 160 sidor in i boken
  • VARFÖR hade Lynley ihop det med Isabelle?
  • VARFÖR är Helen död?
  • Väl långa utläggningar om Harvers kärleksliv (obefintligt)
  • Onödig sidohistoria om att försöka få Havers att ändra klädstil
  • Väldigt många och långa bihistorier som inte för handligen framåt

Jag vet, de där två VARFÖR hänger inte ihop med just den här boken men jag undrar ändå. Hela serien hade varit så mycket bättre om Helen fått leva och om de fått leva ett vanligt familjeliv. Att nu följa Lynleys försök att hitta en ny kärlek känns bara enormt krystat.

Så ja, det är en helt ok bok men om man redan tröttat på George så kommer den här inte att få upp intresset igen tyvärr.

  • Betyg: 3/6

 

3 thoughts on “A Banquet of Consequences

  1. Hm, låter inget vidare, blir lite fundersam över om jag ska läsa den, står först i kön på jobbet. Men det är lite som du skriver att det börjar gå utför sen ett tag och så tjockleken på böckerna, men få se om det ändå blir to the bitter end även här för jag gillar skrivsättet.

Leave a Reply

