The Prince of Mist

Ni vet hur det är när man går in på biblioteket, en har sina rutiner (eller så har ni kanske helt slumpmässiga mönster när ni går dit). Jag är en vanemänniska, jag börjar med att kolla på nyhetshyllan, drar mig bort mot vuxen skönlitteratur för att se om något fångar mitt intresse, fortsätter vidare till YA-hyllan med skräck. Och där, helt otippat, står The Prince of Mist med omslaget utåt. Jag trodde att jag hade läst samtliga böcker av Ruiz Zafón men se där hade jag bevisligen helt fel.

The Prince of Mist är en av hans YA-böcker (jag tror att Marina också räknas dit) och även om den skiljer sig markant från de andra böcker, inklusive Marina, som jag har läst av honom så var det här en mycket, mycket bra bok mina vänner. Och ja, det var skräck så den stod definitive på helt rätt hylla. Tänk er en kombo av Ruiz Zafóns vackra språk och hans suggestiva berättande ihop med Kings clown. That’s it.

Boken utspelar sig utanför en liten kuststad under några dygn. Huvudperson är Max, 13 år, och händelseförloppet kretsar kring honom, hans storasyster Alicia och deras nyfunna vän Roland. Tillsammans växer de, på klassiskt King-manér, tillsammans i kampen mot det onda. Offret måste göras och görs också, och Zafón balanserar snyggt mellan det uppenbara och det otippade i det som sker. Det är ingen lång bok, den landar på under 300 sidor. Jag misstänker att Mr King hade kunnat göra den tre gånger så lång, men den korta längden gör att allting blir förtätat och läsaren tillåts ana en hel del, allt skrivs inte ut. Jag kan mycket väl tänka mig den här som film, en film jag nog faktiskt inte skulle vilja se för jag tror den skulle kunna bli för otäck.

  • Betyg: 5+/6
  • Utmaningar: Kaosutmaningen #5

4 thoughts on “The Prince of Mist

  1. Trodde också att jag läst alla böcker av författaren, inte dumt att ha några kvar. Läser inte så mycket skräck numera men det här låter väldigt spännande. Måste kollas upp.😉

  2. Pingback: Den där Zafón | Tant Augustas tekopp

Leave a Reply

