Det här med ljudböcker

Fascinerande hur mycket känslor det ligger bakom både inlägg och kommentarer på veckans jerka angående ljudböcker. Av vad jag har sett när jag surfat runt så så är väldigt många väldigt negativa. Det var ju jag också förut men nu ser jag böckerna både som tidsfördriv i bil och ett sätt att kunna tillgodogöra mig böcker när läsning i vanlig form är omöjlig. Så det är inte så att jag ersätter läsningen med lyssningen, jag ser lyssningen som ett lysande komplement.

Mrs B undrar vad det är vi lyssnar på i bilen när vi åker med barnen så här kommer en lista på våra favoriter:

  • Serien om Krabbsjögrund av Lena Ollmark och Mats Vänblad. Riktigt läskiga spökhistorier och mycket bra uppläsare
  • Böckerna om familjen Bliss av Kathryn Littlewood är lite lagom myspysmagiska
  • Böckerna om David och Larissa av Martin Widmark. Där lär man sig dessutom en del saker.
  • PAX-serien  av Åsa Larsson är läskig på riktigt.
  • Hobbiten av Tolkien trodde vi skulle kunna vara lite för lång men alla älskade även denna.
  • Anders Björkelids serie Berättelsen om Blodet har vi lyssnat på 2,5 böcker av, sen fick vi pausa för de blev lite långsamma. Men jag lyssnar nog klart på egen hand, jag gillade dem.
  • Percy Jackson-böckerna är senast i raden av serier vi lyssnat på. Vi är på bok #3 nu och alla gillar även denna.

Så där, är är några tips som räcker i många, många timmar🙂

Har någon annan tips på böcker som passar vuxna och barn så dela gärna med er, jag börjar få lite slut på fantasi🙂.

One thought on “Det här med ljudböcker

  1. Jag har lyssnat på en del ljudböcker och det funkade bra när jag pendlade men jag klarar inte av att göra som syrran gör dvs lyssnar jämt hemma också t.ex. när hon plockar in och ur diskmaskinen osv. Då lyssnar jag tydligen inte aktivt så då missar jag vad som sägs.

Leave a Reply

