Sportlovsläsning och långsamhetsläsning

Håhå jaja, alla dessa stora planer på hur mycket jag ska klara av att läsa när jag är på skidsemester… Gick som det brukar när lampan släcks före kl 21 varje kväll och jag somnar och sover den utmattades sömn. Men det är väl det som är grejen med semester antar jag, att bara vara och att njuta av frisk luft, fysisk aktivitet och mycket sömn.

Summa summarum blev resultatet att jag läste Shirley Jacksons We have always lived in the castle och kom ca 1/3-del igenom En förlorad värld.

Fundering efter denna semestervecka: har vårt allmänt stressade liv med ett konstant informationsflöde och noll tolerans för tristess påverkat läsförmågan? Jag märker själv att jag vill läsa fort och mycket, något som påverkar vad och hur jag läser. Båda sportlovsböckerna fordrar ett långsammare lästempo och jag undrar om jag inte ska försöka bejaka det lite mer. Det är inte så dumt med en temposänkning på de områden jag faktiskt kan påverka själv. 

Sagas bibliotek skriver om Proust och visst vore det kul att ha läst honom på riktigt. Inte bara läst om madeleinekakan. Men för att komma dit behöver jag nog ta både ett och två djupa andetag och jag behöver öva på långsamhetsläsning. Både i bemärkelsen läsa långsammare/noggrannare och att läsa långsammare berättelser.

Det får bli en fråga att fundera på under den kommande veckan. 

One thought on “Sportlovsläsning och långsamhetsläsning

Leave a Reply

