We have always lived in the castle

När jag gick i mellanstadiet “råkade” jag se The Haunting of Hill House på TV ensam en kväll. Den svartvita varianten. Behöver jag säga att jag var skräckslagen då och att jag fortfarande aldrig skulle bo i ett hus med spiraltrappa? Det måste vara den läskigaste film som någonsin gjort. Och kanske en av de bästa.

Jag har varit sugen på We have always lived in the castle av Shirley Jackson ganska länge nu men det var när Helena skrev om den på sin Topp 100-lista som jag gjorde slag i saken och reserverade den på biblioteket och nu fick den följa med upp till fjällen på sportlovet. Den handlar om två systrar och deras gamla farbror som lever ensamma i ett stort avskilt hus sedan resten av familjen dött av en mystisk arsenikförgiftning. Vem mördaren är får vi reda på i slutet av boken men ledtrådarna är inte alltför svåra att finna redan tidigt. Det finns också en synnerligen otrevlig kusin som kommer på besök. I alla fall verkade han väldigt otrevlig tills det slog mig att han beskrevs ur den yngsta systerns perspektiv och är det något som är säkert så är det att henne bör man inte lita på.

Boken är bra och jag tror att den vore lysande som film (är kanske filmatiserad redan?) men den var inte helt enkel att läsa. Jag läste noga och långsamt för att inte missa några förlopp eller vändningar. Det här är en av de där böckerna det det egentligen inte händer så mycket men där en rätt udda relation gör berättelsen skruvad och där jag som läsare hela tiden drivs vidare för att komma till en eventuell upplösning med en eventuell förklaring. Någon form av avslut levererar den här romanen men jag tycker nog inte att det är direkt glasklart, på samma sätt som så mycket annat i boken är även slutet höljt i dunkel.

Den når inte upp till Hill House men den är helt ok och får mig att vilja läsa Hill House också, inte bara minnas den i svartvitt format.

  • Betyg: 4/6
  • Utmaning: Spänningsutmaningen mars, Kaosutmaningen #29

Leave a Reply

