Veckans jerka – bokrean

Veckans fråga i jerkan rör bokrean och vad vi tycker om den. Jag minns när jag gick på universitetet, då var rean en jättegrej och jag och min bästa kompis gick i timmar och botaniserade bland bokhandlarna i Linköping. När jag sedan flyttade till Stockholm och började jobba så smet jag in i bokhandlar och försökte fynda lite men med blandat resultat. 

Nu, hundra år senare, är jag helt ointresserad. Har kollat bland reaböckerna hos nätbokhandlarna utan att hitta en enda bok jag vill ha. Dessutom är priserna redan så låga till vardags att det inte finns någon anledning att vänta till rean med inköp. Om jag däremot går in i en fysisk bokhandel så skulle jag nog sannolikt inte komma ut tomhänt eftersom det är lättare att snubbla över spännande böcker där än på nätet. Det där med att kunna klämma och känna är viktigt tycker jag, även om det sällan blir av. Den där tiden som aldrig räcker till till planlöst bokhandelsstrosande längre. Tyvärr. 

27 thoughts on “Veckans jerka – bokrean

  1. Just det där med att man inte kan känna på boken, bläddra i den, se hur texten ser ut, hur tjock boken är etc gör att jag har lite svårt för nätbokhandlar, i alla fall när det gäller spontanshopping. Det är nog en stor anledning till att jag köper mest böcker i fysisk bokhandel.

    • Spontanbokköp gör jag i fysisk bokhandel men alla dessa bokbloggstips gör ju att jag har en lång strukturerad lista över titlar jag vill ha, och dessa klickar jag gärna hem via nätet.

  2. Förra året lyckades jag behärska mig på bokrean i den fysiska affären, men i år släppte jag alla spärrar. Det är något speciellt när man går runt bland bokhögarna och kan ta på dem🙂

  3. Visst skulle man sakna det där speciella som bara fysisk handel kan ge vid bokinköp. Så kanske man till sist bara får nöja sig med livsmedelshandelns bokreor utöver nätbokhandel i framtiden. Åtminstone i mindre landsortsstäder. Lite dystert scenario, men priserna styr.

    • Usch, det är ett skräckscenario. Inte mycket till kvalitetslitteratur på ICA… Då är det ju onekligen fantastiskt bra att näthandeln finns, även om det är den som konkurrerat ut de bra bokhandlarna. Men som du säger, när prisskillnaderna är så väldigt stora så känns det inte ok att handla allt i exv Akademibokhandeln. I en nischad bokaffär är jag mer villig att betala ett högre pris än på nätet för där får man oftast en väldigt bra service.

  4. Härligt minnen att ha!🙂 Klämma och känna på böcker är inte dumt, men som du säger så blir det inte så mycket av den varan i bokhandeln numera. Förresten snygg header!🙂

    • Åh tack. Jag håller på och ändrar teman hit och dit, jag tycker inte jag hittar något som funkar. Tycker inte att WP är helt intuitiv. Eller så är det bara mitt genuina teknikointresse…

    • Visst är det så, det är ju också då man snubblar över böcker med fina omslag, personalens rekommendationer, en sedan länge bortglömd favoritförfattare. På nätet kan i alla fall inte jag botanisera lite hur som helst, jag söker bara på böcker jag är intresserad av.

  5. Håller med om att det är mycket svårare att hålla fingrarn i styr i en fysisk bokhandel än på nätet. Dessutom har min favoritbokhandel i Eksjö börjat ta emot swish så snacka om att det är lätt att handla😉

    • Bibblan har jag återupptäckt på senare tid. Funkar väldigt bra tycker jag. Har världens gulligaste bibliotekarier här ute där vi bor, speciellt en ung kille som barnen fullkomligt älskar att fråga om råd🙂

Leave a Reply

