Veckans jerka – fanfiction

När jag först såg vad veckans jerka handlade om så tänkte jag att jag skulle hoppa över att svara på den den här veckan. Vad anser du om fanfic överlag och har du några bra lästips inom den genren? Kom inte på någonting utan tänkte mest att fanfiction är något som skrivs på nätet av folk som skruvar från början bra karaktärer. Fördomsfull? You bet!

Sen slog det mig att några av mina allra bästa böcker faktiskt är just fanfiction och att jag gillar dem för att de är just precis det, plus att de de facto är bra som böcker förstås, men att de hänger ihop med en ursprungsbok gör dem extra bra. Ursprungsboken är Doktor Glas och jag har, hittills, läst tre fanfiction böcker baserat på den:

  1. Gregorius av Bengt Ohlsson
  2. Jag, Helga Gregorius av Birgitta Lindén
  3. Mordets praktik av Kerstin Ekman

Jag älskade dem alla tre och ser fram emot att läsa Dosan av Helena Sigander också.

8 thoughts on “Veckans jerka – fanfiction

  1. Jag älskar fanfiction. Tycker till och med att de kan vara bättre än originalet ibland😉 Sen är det också väldigt kul att läsa andras tolkning av karaktärer jag gillar och få vara mer i världar jag gillar🙂
    har inte läst böckerna i ditt inlägg men ska kolla upp dem🙂

Leave a Reply

