Jag har det rätt bekvämt… Jorden runt V

kartamarginal

Lite nöjd med mig själv konstaterar jag att jag har läst alla böcker utom en på amerikastoppet, det är mer än jag trodde jag skulle mäkta med. Den sista boken blev Jag har det rätt bekvämt, men skulle kunna ha det lite bekvämare av Lydia Davis. Det är en väldigt speciellt upplagd bok, fylld av kortare noveller, korta noteringar, drömmar och ibland bara en rad eller två.

För mig var det här en helt ny typ av läsning och jag uppskattade den verkligen. Sträckläste ungefär halva boken och njöt hela tiden. Mest tyckte jag om novellen om mattan som var till försäljning och den totala ambivalensen hos kvinnan som, eventuellt, skulle sälja den. När jag sedan, ett par dagar senare, tog upp boken igen så bjöd den dock på ett visst motstånd. Jag vet inte riktigt varför, men helt plötsligt var jag mätt på formatet. Och då, i min stora visdom, lade jag helt enkelt ner resten av boken och nöjde mig med att ha läst första halvan. Moget och klokt, inte sant?

  • Betyg: 4/6 (på den första halvan)
  • Utmaning: Jorden runt V

2 thoughts on “Jag har det rätt bekvämt… Jorden runt V

  1. Den här är jag nyfiken på, hade tänkt att jag skulle läsa den, men det får bli vid ett senare tillfälle. Låter klokt att lägga ner böcker som en blir mätt på🙂

Leave a Reply

