Veckans bokbloggsfråga – betygsättning?

Veckans fråga från Barnboksbloggen är föredömligt enkel att svara på och passar därför utmärkt att forma ett inlägg runt i dessa inspirationslösa tider. Betygssätter du de böcker du läser och skriver om på din blogg? Hur fungerar ditt betygssystem i så fall?

Svaret är ja. Jag betygsätter alla böcker jag skriver om på bloggen enligt skalan:

6 = Världsklass
5 = Måste läsas
4 = Bra
3 = OK
2 = Tog mig igenom…
1 = Gick ej att läsa klart

Anledningen till att det blev en sexgradig skala i stället för en femgradig är att den där trean alltid kan bli så himla vid. Så i stället för att ange ”lagom bra”, dvs en trea, så differentierade jag mellan ”bra” och ”ok”. Inte några större vetenskapliga belägg för skillnaden mellan dessa två ord kanske men för mig betyder de olika.

Ikväll är det f ö världscupsåkning i Hammarbybacken. Det är stort. Och även om jag inte ska gå själv så ska maken, Äldsta, Sonen och två av Äldstas kompisar gå. Ett arrangemang som jag redan på förhand misstänker kommer att få betyget 6 av den mycket mycket taggade publiken :).

16 tankar om “Veckans bokbloggsfråga – betygsättning?

  1. Tycker din betygsskala var alldeles utmärkt! Nu sätter jag inte betyg på de böcker jag recenserar, men OM jag börjar med det så tror jag att jag kopierar din skala rakt av.

  2. Jag använder Goodreads fem stjärnor, men förstår varför du väljer sex stjärnor istället. Ett alternativ skulle ju kunna vara att ge poäng 0 till den bok man inte alls giillade, dvs ingen stjärna över huvud taget.

  3. Skulle också vilja vara och se den tävlingen live, men får nöja mig att se den på tv istället då det är lite väl långt att åka…

    Angående betyg så använder jag mig en fem-gradig skala och betygsätter på både bloggen och goodreads.

    • Goodreads har jag inte kommit till, har fullt sjå med bloggen ;).
      Jag följde också tävlingen på TV och det var bra. Men övriga i familjen var lyriska över arrangemanget på plats. Kul!

  4. Jag gillar när andra bloggar sätter betyg, det gör det enklare för mig. Det är ju dessutom bara ett komplement till texten man skriver, men om någon vill läsa boken man skrivit om så kanske de inte vill läsa all text och då är betyget fantastiskt bra 🙂

  5. Det intressanta med en 6-gradig skala är att det inte finns en mitt, mao inget som är mediokert. Det blir tydligt om det lutar åt det ena än det andra hållet.

    • Det roliga är när man läser en recension som är rätt lika den man själv har skrivit men att betyget faktiskt ändå kan vara helt olika. Helt enkelt för att man tycker olika mycket om det man läst. Gillar bredden på det här med böcker och omdömen 🙂

Lämna en kommentar