Veckans jerka, feministisk litteratur

  
Veckans tematrio hos Lyran handlar om feministisk litteratur; Berätta om tre bra texter med feministisk vinkel. Det här är jag inte alls bra på så jag kollar in hos Feministbiblioteket och den feministiska kanon som finns där. Där hittar jag böcker som jag har läst men inte många som jag tyckt om, med undantag för Min mosters migrän av Hanne-Vibeke Holst. Den läste jag i norra Thailand, i Chang Mai, på vår bröllopsresa för exakt 13 år sedan och jag minns att jag tyckte den var mycket bra.

Sen har jag förstås läst Det andra könet av de Bouvoir under mina litteraturstudier och jag har för mig att jag tyckte den föll inom kategorin “böcker en bör ha läst”, men det är bevisligen ingen bok som gav bestående minnen, annat än att jag, då, upplevde den som rätt deprimerande. 

Jag vet ärligt talat inte vad som krävs för att ansed ha en feministisk vinkel. Men Wintersons The Daylight Gate tecknar en underbar och fruktansvärd bild av en period av kvinnans historia. Mycket läsvärd. 

8 thoughts on “Veckans jerka, feministisk litteratur

    • Kan nog vara intressant att läsa om. Jag minns ytterst lite, kommer mest ihåg något om att äktenskapet är att jämföra med prostitution och att all sex är att se som våldtäkt = jag förkastade därmed det mesta av teorierna. Men 20 år senare kan jag kanske se andra saker och ha mer utbyte av boken, även om jag fortfarande inte instämmer i påståendena ovan😉

      PS Med reservation för att jag minns fel, kanske var det någon bredvidläsningslitteratur som gjort dessa tolkningar inte de Beauvoir själv. Det är ju så länge sedan jag läste. DS

    • Hahaha, förvånansvärt bra. Jag minns att jag läste delar högt för min nyblivne make när vi bodde under ett myggnät på ett vandrarhem. Allt det hon skrev om kändes då, innan pussel med barn, karriär och hus kom på tapeten, som väldigt avlägset. Kanske skulle jag läsa mer igenkännande idag.

Leave a Reply

