Hausfrau – Jorden Runt V

kartamarginal

Hausfrau av Jill Alexander Essbaum är den andra boken jag läser på amerikastoppet i Lyrans jordenruntresa, resan som egentligen drar igång idag men som jag alltså redan smygstartat.

Kommer ni ihåg alla diskussioner om utmaningar vs spontanläsnining som snurrade runt bland bokbloggarna i januari? Visst gör ni det, och jag minns själv tydligt att jag sade att jag skulle tänka mer i spontana banor för min läsning och se på utmaningar som ett sätt att vidga mina vyer, inte som något som blir ett krav. I linje med detta så väljer jag att avsluta läsningen av Hausfrau efter bara 100 sidor. Jag tycker ärligt talat att den är riktigt dålig och jag kan inte alls förstå mig på någon av karaktärerna. Kanske händer det något revolutionerande längre fram, kanske blir det någon intressant mental jungiansk resa Anna gör, men nej, den får hon göra utan mig.

  • Betyg: 1/6
  • Utmaning: Jorden Runt V

9 thoughts on “Hausfrau – Jorden Runt V

  1. Vad gött med ett ärligt uttalande om en bok! Jag läser inte många bokbloggar men när jag läser bokbloggar så tycker jag att böckerna alltid bli hyllade och lyfta till månen.
    Själv har jag äntligen börjat få in läsning i vardagen, minst 10 sidor varje dag.

    Kram

    • Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag skriver HELT ärligt på min bokblogg. Och jag skriver mest positiva saker. Det kommer sig av att med ålderns rätt har jag blivit tämligen kräsen, är duktig på att genomskåda baksidestexter, bryr mig inte alls lika mycket om vad andra anser att man ska läsa. Jag väljer noga och är mycket mer selektiv. De böcker jag läser tycker jag nästan alltid om! Det är sant. Ibland är jag lite ljummen, men det är sällan jag rent ogillar en bok. Jag förstår vad du menar med att bokbloggar “höjer till skyarna” men jag misstänker att de är precis lika ärliga som jag är och att de bara helt enkelt läser böcker som de på förhand sannolikt kommer att gilla.

    • Så här dåliga böcker brukar jag inte ens skriva om faktiskt, brukar hålla mig till de som är tillräckligt bra för att i alla fall läsa ut. Och då blir ju omdömet per definition bättre. Men den här gången kastade jag både in handduken och valde att kommendera det🙂

  2. Bra gjort, tycker jag (som är en av dem som läser spontant och nästan aldrig är med i någon utmaning eller läser något jag blir ålagd att läsa). Livet är för kort för att läsa dåliga böcker! Nu kanske du har lite mer tid till nästa bok dessutom🙂

    • Hehehe, hade den varit det minsta intressant då hade jag sagt att du säkert kan se saker jag missar. Men nej, jag har svårt att rekommendera någon att lägga tid på den😉.
      Däremot har jag nu, för bara någon minut sedan, låtat Axolotl som e-bok på bibblan. Djärvt!

      • Spännande med Axolotl. Och kul med e-boksformatet, blir intressant att höra vad tycker om att läsa e-böcker. Jag lyssnar ju en del på e-ljudböcker och tycker det är bra, men har inte fått till det med e-böcker ännu, är kanske lite gammaldags😉

Leave a Reply

