Veckans jerka – oväntade händelser

När jag först läste Annikas fråga stod det helt stilla i huvudet på mig. Frågan lyder Har du någonsin läst en bok där det har hänt någonting som du inte alls hade väntat dig eller som du absolut inte tyckte om? Visst finns det böcker där man inte tycker om det som händer (valfri tragedi/deckare/krigsberättelse) men det är två böcker som jag ändå kommer att tänka på, efter lite funderingar.

När det gäller något jag absolut inte tyckte om så kommer jag, förstås, osökt att tänka på Gone, Baby, Bone av Lehane. Jag har nämnt den förut i liknande sammanhang men det är verkligen en förfärlig vändning där på slutet. Någon som hade kunnat bli så bra blev så dåligt.

Det där med att det händer något oväntat: valfri del av Song of Ice and Fire. Herregud, Martin tar ju död på huvudkaraktär efter huvudkaraktär. Mycket otippat samtliga gånger måste jag säga. Men otroligt välgjort och smart. Och någon gång måste det väl ta slut, eller kommer samtliga vi känner idag i dessa böcker att ha blivit av med huvudet innan sista boken är klar?

För övrigt hörde jag ett rykte om att bok nr 6 kommer i år. Någon som vet sanningshalten i detta?

 

26 thoughts on “Veckans jerka – oväntade händelser

    • Gillar man stora fantasybyggen är Martin fantastiskt bra. Även om man inte gillar fantasy förresten för man kan lika gärna sätta in handlingen i en medeltida kontext, det är väldigt lite fantasyelement, mer fokus på maktspel och intriger, om än i påhittade länder.

  1. Jag har så extremt svårt att komma ihåg hur böcker (och filmer också) slutar så jag minns faktiskt inte slutet på Gone, baby, gone. Egentligen har jag bara svaga minnen av hela boken, men det var ju faktiskt tio år sedan jag läste den🙂

    • Det är nog minst lika länge sedan för mig, men just den där händelsen har etsat sig fast. Tyvärr, eftersom jag mår dåligt varje gång jag tänker på den.
      Men nu är det fredag och dags att tänka på muntrare saker som t ex mingel på restaurangen runt hörnet🙂. Kram

  2. Martins böcker är bara ett enda maraton av oväntade händelser! Fast jag har bara sett serien och läst de 2 första böcker och då visste jag ju vad som skulle hända, så jag blev inte så förvånade haha… men jag har också hört att bok nr 6 kommer ut och då tydligen samtidigt eller precis innan serien börjar. Även om det också är rykten🙂

  3. Angående G.R.R. Martin: Jag har läst att boken inte hinner bli färdig till serien börjar…
    Jag har lyssnat lite på ett par av de första böckerna när min sambo lyssnat på dem om kvällarna och kunde konstatera att jo, genialt skrivna, men bara för obehagliga för mig. Och då samlar jag t.ex. på gotisk skräck.

  4. Jag har medvetet sparat på del 5 så att det inte ska bli för jobbigt att vänta på del 6 men då kanske det är dags att sätta gång och läsa den då.
    Fast jag läser ju på svenska så det beror ju på hur länge översättningen tar också🙂

  5. Gone, baby, gone var riktigt bra. Jag har bara läst första boken i Martins serie, men har ju sett fyra säsonger av serien och vissa saker blir man så besviken på.

    • Det är en imponerande värld han har byggt upp den gode Martin. Och samtidigt som han dödar folk på löpande band så lägger han till än fler figurer och släkter. Börjar bli lite svårt att hålla isär alla.

    • Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tyckte om den boken. Minns den som rätt seg i mitten men ett spännande grepp med själva historien. Även i den boken minns jag dock slutet, lätt ångestladdat🙂.

  6. Jag har inte läst Gone baby Gone men är lite nyfiken på den, fast det är kanske en lite för ruggig bok även för mig som läst/läser en del magstarkt saker?…😉

Leave a Reply

