Hägern – Jorden Runt V

kartamarginalHägern av Lise Tremblay är en bok jag har haft på min läslista under en längre tid trots att noveller inte är något jag i normalfallet gillar så där värst mycket som ni vet. Den hade till och med avancerat upp till kundkorgen i internetbokhandeln men så var jag på bibblan en dag och kom för ovanlighetens skull ihåg att leta efter ett par böcker på läslistan. (Oftast plockar jag bara från nyhetshyllan lite på måfå.)

Jag föll direkt för formatet, det är en mycket liten bok. Sen föll jag för miljön. Vem älskar inte en avfolkningsbygd på den kanadensiska landsbygden där jakt och sommargäster är den stora inkomstkällan och det som får byn att överleva, även om det sitter hårt inne att erkänna detta för vissa av invånarna. Slutligen föll jag för språket. Det är så enkelt och så vackert, utan krusiduller men med en förmåga att så väl beskriva dessa människor och deras lyckor och demoner.

Boken består av fem noveller som alla rör vid jakten och nära relationer. De två första novellerna har jag lite svårt att säga om det är samma person som är huvudperson i eller inte men det har ju egentligen ingen betydelse. Samtliga fem hänger i alla fall ihop på ett löst sätt, kanske oundgängligt i en by där alla känner alla, och det bästa är att de där kopplingarna inte alltid är helt explicita utan ligger som en liten lockande tråd i bakgrunden när man läser.

Skulle samma bok ha kunna skrivits om en svensk avfolkningsbygd? Jag vet inte. Förmodligen hade socialrealismen fått ta överhand och det hade bara slutat i en orgie av elände. Treblay balanserar väldigt fint på gränsen mellan det tragiska och det vackra och lyckas skriva en väldigt fin novellsamling.

  • Betyg: 5/6
  • Utmaningar: Jorden Runt V, Kaosutmaningen #3

PS Jag vet att Jorden Runt inte drar igång förrän 1 februari men det känns rätt skönt att för en gångs skull inte vara ute i sista sekund med varken läsning eller omdöme av boken🙂 DS

Leave a Reply

