The Terror

Så har jag äntligen läst ut The Terror av Dan Simmons. Äntligen. Den var lång, jag kämpade tappert och till slut kom jag till slutet. Medan jag läste var jag på väg att ge upp flera gånger, jag tycker helt enkelt att den var ca 300 sidor för lång. Men… men det fanns ändå något som höll mig kvar i den och jag började hoppa över det jag tyckte var mindre intressant, till exempel tillbakablickar till tiden innan expeditionen, och fokuserade på det som drev historien framåt.

Boken bygger fritt på den verkliga expeditionen 1845-1848 som Kapten Sir John Franklin ledde för att finna nordvästpassagen genom Arktis. Båda skeppen, The Erebus och The Terror, fryser fast i isen och berättelsen handlar om hur manskap och officerare hanterar både hopplösheten och kylan samtidigt som mat och kol börjar ta slut och någon slags övernaturlig varelse lurar på isen och dödar ett antal besättningsmän.

Jag, som alltid uppskattar övernaturliga inslag, tycker faktiskt att här blev det för mycket. Instängdheten, klaustrofobin, kylan och den spirande paniken borde ha räckt gott. Den där isvarelsen tycker jag inte tillför någonting alls, tvärtom. Det intressanta med boken är det mänskliga psyket och hur olika man hanterar krissituationer. Vissa män blir mer lojala och står fast vid sina principer ända till slutet medan andra förfaller åt ett barbariskt beteende som slår det mesta. Ytterligare andra agerar logiskt och gör vad som krävs för att överleva. Det är i de här beskrivningarna som boken blir bra, riktigt bra till och med.

Boken kan också läsas som en beskrivning av klassiskt imperialistiskt tänkande. Istället för att studera hur inuiterna hanterar kylan och hur de jagar så håller man fast vid engelska kläder och engelska jaktsätt. De ser ner på inuiterna och dödar dem hellre än utnyttjar deras kunskaper för att klara sin egen överlevnad. Med given utgång förstås.

Jag läste ut den här boken uppe i Östersund efter att ha åkt skidor i närmare -30 – i moderna vinterkläder. Avundas ICKE dessa stackars män som levde under omständigheter med temperaturer på ned mot -50 grader… Jag blev kall ända in i märgen under läsningen.

  • Betyg: 4/6 (hade den varit kortare hade betyget blivit högre)
  • Utmaningar: Kaosutmaningen #18

Leave a Reply

