Om planer

Efter veckans jerkafråga har jag funderat lite. Många planerar och många läser spontant och föredrar att lägga tiden på att de facto läsa än att lägga den på att skriva listor och jag började fundera på varför jag gör som just jag gör. 

Utmaningar får mig att läsa böcker som jag nog inte kommit i kontakt med annars. Det är lite som min bokklubb; en bestämmer och alla måste läsa, oavsett tycke och smak, och oftast är det väldigt berikande. Kanske viktigast ändå är att utmaningarna får mig att läsa. Min egentid per vecka är minimal. Jag bastar en timme varje måndag och det är den enda tid jag har som bara är min. En ynka liten timme. Så det här med att läsa på dagar och helger existerar inte i mitt liv. Utmaningarna får mig dock att se till att jag håller mig vaken lite längre på kvällarna, de motiverar mig att faktiskt läsa lite vid sänggående varje kväll. Hade det inte varit för dessa så hade det blivit betydligt mindre läst för min del.

Så ja, jag gillar utmaningarna och ser dem mer som en möjliggörare än som ett hinder. Stort tack till  alla er som har möjlighet och ork att hålla ihop dem!

3 thoughts on “Om planer

  1. Jag har tänkt som du att utmaningar litegrann är som min bokklubb: man läser även sånt man i vanliga fall skulle ratat eller inte ens vetat om fanns. Det är ett sätt att vidga sina vyer, lära sig något nytt, utmana sig själv. Jag är lite för mycket känslomänniska som vill ha en bok som passar mig just då i stunden, så de där utmaningarna är inte riktigt min grej… men jag gillar idén. Min egentid är mer än en timme, men med tre barn och eget företag kan jag verkligen inte sitta och nöjesläsa på arbetstid (och fritid finns inte överdrivet mycket av) så jag får begränsa mig. Vilka böcker vill jag VERKLIGEN läsa?

Leave a Reply

