Tematrio – filmatiseringar

   Dags för tematrio hos Lyran, och dagens fråga lyder Berätta om tre filmer där du även läst boken/böckerna. Vilken var bäst, boken eller filmen? Det här är en ganska svår fråga egentligen eftersom jag oftast aktivt väljer bort att se filmer baserade på böcker pga tycker i 99 fall av 100 att böckerna är bättre. Men här kommer i alla fall tre filmer/böcker/serier:

  1. Harry Potter – filmerna mycket, mycket bra och första filmen är nog t om lika bra som boken. För resterande delar slår böckerna filmerna tycker jag. Bäst: att både läsa och titta🙂
  2. Sagan om ringen-trilogin – filmerna slår böckerna med hästlängder. Orkade aldrig komma igenom första boken (dvs kom aldrig igenom den låååååånga inledningen) men efter att ha sett den som film läste jag faktiskt de två andra böckerna innan jag såg filmerna. 
  3. Hungerspelen – bra filmer men böckerna bättre. 


13 thoughts on “Tematrio – filmatiseringar

  1. Ja! Jag väntade på att någon skulle nämna Harry Potter. Jag har inte läst alla romanerna. Slutade halvvägs i sjätte boken, och har nog bara sett så långt som till den fjärde filmen, men upplevde att filmerna var ganska ojämna. Kanske beroende på regissör?

  2. Knepet med Sagan om ringen är att första gången en läser ska en hoppa över inledningen “Om hober” och gå direkt på första kapitlet, därifrån ångar det på bra. Och så tillbaka till inledningen igen i slutet! Filmerna har fantastiska vyer och naturscener men fördelen med böckerna är att de inte har allt romantiskt trams och sentimentalt slisk som har stoppats in i filmerna. För att inte tala om skändningen av Gimli, han är inte rolig utan en hjälte i original.

  3. Harry Potter har jag bara sett på film så där kan jag inte jämföra, men när det gäller Sagan om Ringen-trilogin och Hungerspelen så håller jag med dig helt.

  4. Som kärringen mot strömmen tyckte jag bättre om Sagan om ringen-trilogin i bokform, läste den långt före filmerna kom, kanske har det en viss betydelse. Man skapar sig egna bilder.

    • De flesta i min ålder (43) läste de där böckerna på mellan- och högstadiet. Själv tog jag inte tag i dem förrän som vuxen och då uppstod tyvärr ingen ögonblicklig förälskelse😉

Leave a Reply

