Sammanfattning 2015

Ja, så var den här igen. Årets sista dag. Jag tror uppriktigt talat att jag aldrig någonsin varit tröttare en nyårsafton är jag är idag. Riktigt orolig för hur jag ska orka vara uppe (och vara social) fram till tolvslaget. Men, men, det är ikväll det, nu är det fortfarande eftermiddag och jag hinner sova en timme eller två innan det är dags för den magiska förvandlingen till partypingla

Som så många andra så lånar jag delar av Kulturkollos årslista för att sammanfatta min läsning. Generellt så kan jag väl säga att jag tycker det har varit ett ganska magert läsår. Det har gått segt mellan varven, få böcker har verkligen stuckit ut och tiden att läsa har varit ytterst begränsad. När tillvaron börjar kräva lite för mycket så är min taktik att sova, inte att fly in i böckernas värld. Med andra ord så har det blivit väldigt lite läsning vissa månader, speciellt nu under hösten.

Årets mest oväntade: Flod av Ambai. Jag som inte alls är förtjust i noveller älskade den här boken. Det är ett så vackert språk och det är så vackra små berättelser.

Årets klassiker: Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Det var en av böckerna på min Klassikertolva/Boktolva och den var verkligen bra.

Årets knock out: Sanningen om fallet Harry Quebert av Joël Dicker. Vilken bok!

Årets kvinnokamp: Böckerna om Maj. Hon kämpade, jag kämpade. Hur det slutade för hennes del vet jag inte men själv gav jag upp.

Årets gråtfest: Boktjuven. Länge sedan jag blev så tagen av en bok. Äldsta blev sugen och började läsa men bröt samman fullständigt redan i första eller andra kapitlet när lillebror dog. Vissa saker är inte en 10-åring redo att läsa ännu.

Årets gapflabb: Statsrådet och döden av Bo Baldersson. Funkar fortfarande, varje gång.

Årets historiska: Jag sög på den rätt länge och till slut läste jag den i somras uppe i fjällen. Lamention, den senaste delen om advokaten Shardlake och jag hoppas verkligen, verkligen att serien inte tog slut i och med den här boken. Inte helt säker dock, kan vara så.

Årets grafiska: Nja, inte så mycket grafiskt i år. The Sleeper and the Spindle av Neil Gaiman var dock rikt, och vackert, illustrerad.

Årets nya bekantskap: Jonas Karlsson har jag länge älskat på scen men aldrig tidigare läst något av. Nu hann jag både God Jul och Jag är en tjuv under årets sista månad och de var båda mycket bra. En väldigt snygg blandning av humor och nattsvarta mänskliga stråk.

Årets utmaning: Klassikerlistan var en utmaning på flera plan och även om jag bara läste 5 av 12 så är jag ändå nöjd. Utan utmaningen hade jag läst ganska exakt 0 av dessa.

Årets tegelsten: 22/11 1963 av Stephen King. Han är tillbaka, i högform. Jag formligen sögs in i berättelsen och det var som att flyttas tillbaka i tiden till då jag slukade allting av honom.

Årets ögonöppnare: Flickorna i Kabul av Jenny Nordgren. Jag började lyssna på den här när jag körde själv ner till Skåne i somras och jag ville verkligen inte att den skulle ta slut.

Årets återseende: Jag får svara Stephen King på den här också.

Årets aldrig mer: Böckerna om Maj. Jag klarade av 1,5 böcker men sedan gav jag upp och jag är alldeles säker på att jag inte kommer att ge dem en chans till.

Årets huvudperson: Måste vara Stoner. Denne stoiske man som genomgår så mycket utan att brusa upp det minsta.

Årets bifigur: I Astronauten som inte fick landa skildras månfärdens bifigur, Michael Collins, men som i den här boken får stå helt i centrum.

Årets kulturella höjdpunkt: Trettondagsafton och Rikard III. Båda på Dramaten.

Årets magplask: Den andra kvinnan av Therese Boman. Sämsta på länge. Fullständigt meningslös historia.

Årets kan-inte-släppa-den: Bone by Bone av Carol O’Connell. Visserligen inte helt utläst än, men ack så spännande.

Årets skämskudde: Egenmäktigt förfarande. Hade det handlat om en 15-åring så ja. Men en vuxen kvinna…

Årets underskattade: Varför pratas det inte mer om Harry Quebert?

Årets serie: Det blev inga serier i år. Kanske nästa?

Årets scen: Dramaten

Årets TV-serie: The Killing. Det är mörkt, det regnar, det är fantastiskt bra.

Årets titel: Den som vill ha hare till frukost måste jaga om natten. Svårslagen titel om ni frågar mig.

2015 förde inte med sig speciellt mycket minnesvärt så nu vänder vi blad och hoppas på ett bättre 2016!

Gott Nytt År!

2 thoughts on “Sammanfattning 2015

  1. Intressant läsning! Sanning om fallet är jag lite nyfiken på. Lånade faktiskt hem den förra året, läste ett par sidor men var inte alls på g för en tegelsten då. Ett par låntagare tipsade mig om den då och så du….Jag är nyfiken men är ju inget stort fan av att läsa tegelstenar även om det blir en och annan, så jag kanske skulle ta och lyssna på den om den finns som ljudbok….Gott Nytt År! Kram.

Leave a Reply

