Årets utmaningar

I år var jag med i tre typer av utmaningar, vissa svårare och mer tidskrävande än andra om man säger så, men jag är nöjd med utgången av samtliga.

365 foton

Fotoutmaningen med 365 teman att fotografera under ett år. Det kändes rätt tungt efter sommaren måste jag erkänna men till slut så gick jag i mål, räddad av ett antal egna teman.

Klassikertolvan/Boktolvan

Boktolvan, denna utmaning som kändes lekande lätt vid årets början och där jag bestämde mig att läsa tolv klassiker. Jaha… ja, det har väl gått så där. Efter en rasande fart i början dog intresset för klassikerna liksom ut och gick inte att återuppliva utan stora mängder konstgjord andning, en teknik jag inte gärna nyttjar när det gäller läsningen.

  • Jane Austen
  • Voltaire – Candide
  • Johann Wolfgang von Goethe
  • Selma Lagerlöf – Löwensköldska ringen
  • Hjalmar Söderberg – Den allvarsamma leken
  • William Golding – Flugornas herre
  • Leo Tolstoj
  • Ernest Hemingway
  • Charles Dickens
  • Virginia Woolf – Orlando
  • Karin Boye
  • Viktor Rydberg

Jag läste 5/12 böcker. Inte ens hälften av vad jag tänkt alltså men ändå fem mer än jag hade läst utan den här utmaningen. Blev dock väldigt sugen på att läsa Hemingway efter att ha läst Åren i Paris  i somras så han får nog hänga med till nästa års Boktolva.

Kaosutmaningen

Den här är ju den roligaste utmaningen av alla! Jag har bockat av allt eftersom jag läst böcker som passat in under året, helt utan att anpassa läsningen till utmaningen. Blir det en ny kaoslista för 2016 så är jag definitivt med på den igen. Summa summarum bockade jag av 25 av 30 punkter, inte så illa.

6 thoughts on “Årets utmaningar

  1. Bra jobbat med utmaningarna! Jag lyckades också med kaoset men det satt lite hårt inne ett tag. Boktolvan fixade jag inte i år men det är ändå kul och en får lite inspiration av det.🙂

Leave a Reply

