Nu vänder vi blad, välkommen 2016

Nyårstaggen cirkulerar för fullt just nu och jag tror den ursprungligen kommer från Bokentusiasten.

1. En klassiker jag lovar att läsa. Något av Hemingway, oklart vilken. Blev väldigt sugen på att läsa något av honom efter Åren i Paris som jag läste i somras. I övrigt kan det bli så att jag lämnar klassikerna därhän, de blev ju ingen jättesuccé i år om man säger så.

2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta. Lockwood & Co. Till Äldstas stora förtret fick jag del 3 av serien i julklapp. På engelska. Vilket innebär att hon får vänta ett tag till på den svenska översättningen.

3. En bokserie jag lovar att påbörja. Odinsbarn har jag läst så mycket om och tror att tiden börjar bli mogen för mig också att ta tag i den. Jag höll i den när jag var inne på Adlibris butik härom dagen men behärskade mig. Har lite annat jag ska lästa ut först tänkte jag.

4. En författare (som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av. Jag är sugen på Hägern av Lise Tremblay

5. En bok jag lovar att läsa om. Åh, svårt. Kanske blir det en omläsning av någon gammal King-favorit. Förr läste jag om böcker titt som tätt men det har jag liksom kommit av mig med.

6. En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska. Jag skulle verkligen vilja läsa lite lyrik. Tips på någon bra författare att börja med mottages tacksamt.

7. Ett seriealbum jag lovar att läsa. Locke & Key del II. Del I var fruktansvärt otäck men nu har det gått över ett år sedan jag läste den och tänker att jag kanske kommer att våga mig på fortsättningen.

8. En novell jag lovar att läsa. Speciella omständigheter av John Ajvude Lindqvist. Samt förmodligen några andra fina Novellix-noveller.

9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa. I SvD igår läste jag om 1000 piskrapp för att jag säger vad jag tänker av Raif Badawi och det är en bok det känns som om jag måste läsa. Vad är det denne man har skrivit egentligen, vad är det som regimen reagerar så fruktansvärt på.

10. En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa. Det får bli en bok från årets Boktolva, ännu ej sammanställd.

11. En debut jag lovar att läsa. Nej, den är får jag lämna obesvarad för nu. Debuter, redan genomförda eller kommande, har jag ingen koll på alls.

12. En bok eller bokserie (som jag tidigare gett upp/dömt ut) jag lovar att ge en ny chans. Women of the Otherworld av Kelly Armstrong. Jag fastnade i del 4 eller 5 och kom inte vidare. Nu tänker jag helt enkelt hoppas över just den och fortsätta på nästa bok i serien. Hepp!

Nej, nog filosoferat om vad jag ska läsa. Nu ska jag byta om och masa mig ut i löparspåret innan solen går ner. Känns ärligt talat inte det minsta lockande men lär väl vara skönt efteråt antar jag.

Leave a Reply

