Rörelsen

Jag läste Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist tidigare under hösten (eller om det kanske var under sensommaren) och var inte överdrivet förtjust. Tyckte helt enkelt att han befolkade boken med alltför konstiga människor och tänkte att det kanske var färdigläst med skräckromaner av honom. Men så hörde jag att Himmelstrand bara var första delen av en trilogi och så stod plötsligt Rörelsen bland korttidslånen på bibblan och fick följa med hem.

Lindqvist skriver i första person och till viss del ska romanen vara självbiografisk har jag förstått, men det är inte helt enkelt att veta var gränsen mellan fiktion och verklighet går. Att man inte kan komma i kontakt med andra världar via ett badkar i källaren fattar jag också men hans minnen från barndomen om det lilla barnet i kojan kan jag inte placera i det ena eller det andra facket. Jag hoppas innerligt att det är fiktion. Ja, jag hoppas så mycket att jag bestämmer mig för att det är just på det viset. Däremot kanske han de facto var lite småkriminella under en period, varför skulle han annars lägga in dessa passager eftersom de inte direkt tillför något till historien.

Boken är ok men inte så mycket mer tycker jag. Det blir återigen för bisarrt allting, han drar det liksom ett hack för långt hela tiden. Ni som läst boken förstår säkert vad jag menar (t ex paret som de hittar i lägenheten).

Den tredje delen då? Jag vet inte när den kommer men känner jag mig själv rätt så kommer jag att läsa den också.

  • Betyg: 3/6
  • Utmaning: Kaosutmaningen #3

Leave a Reply

