Magisterlekarna

Magisterlekarna : sodomitisk melodram

Jag minns inte var jag läste om Magisterlekarna av Kristofer Folkhammar men när jag var på bibblan senast stod den där bland 14-dagarslånen och fick följa med hem. Måste väl säga att det var en rätt speciell bok, på många sätt, men också otroligt befriande att läsa. Sannolikt borde jag vara lite korrekt och förfasas över relationen mellan Magistern och vissa av eleverna men nej, jag tycker inte att boken är skriven för att lyfta fram sexuella övergrepp mm, den handlar om något annat. Att läsa om män/pojkar i situationer som jag, fördomsfullt kanske, snarast förknippar med kvinnlig prestationsångest och jämförelsehets. Viljan att bli älskad, viljan att bli bekräftad, viljan att vara någon är förstås universell och icke könsbunden men att göra det så explicit i en manlig kontext är inte något jag har stött på i litteraturen tidigare. I alla fall inte utan att det är inskrivet och inlindat i manliga sportsammanhang och liknande.

Boken utspelar sig på en skola där samtliga, både personal och elever, är homosexuella män och trots det något udda sammanhanget så är personerna väldigt trovärdiga om än ibland väl övertydliga. Jag tycker om att läsa om osäkerheten, om killgänget, om oron och om relationerna och även om jag undrar lite över hur omvärlden ställer sig till en sådan här skola så stör det mig inte att världen utanför skolan knappt existerar alls. Vi vet ingenting om vilken slags tillvaro som den här skolan existerar i. Är det nutid, framtid, inte alltför avlägsen dåtid? Ett mycket lyckat grepp om ni frågar mig.

  • Betyg: 4/6
  • Utmaning: Kaosutmaningen #26 (med liiite välvilja)

Bild lånad från Adlibris

Leave a Reply

