Någon måtta…

Jag gav mig i kast med Sörja för de sina av Kristina Sandberg härom dagen. Men jag vet inte om jag orkar. Herregud vad tråkigt och deprimerande allting är och människan har ju inte förmåga att tro något positivt om någonting. Jag vet och jag förstår att Maj förstås har en oerhört tuff situation men jag vill bara ruska om henne och säga att absolut ingenting blir bättre av en nattsvart världssyn.

Har kommit ca en femtedel genom boken. Ger den en liten chans till ikväll men det lutar starkt åt att den förblir oläst till slutet.

Ni som har läst, ska jag ändå fortsätta?

11 thoughts on “Någon måtta…

  1. Jag ska fortsätta min lyssning av trilogin inom en snar framtid, men efter första boken måste jag ha en liten paus för att inte bli tokig av all ångest och mörker som Maj har. Men jag är så intresserad att jag ändå vill fortsätta lyssna🙂

    • Jag läste första i somras så det blev en viss paus på några månader mellan den och den här andra boken. Men om, jag säger om, jag någonsin kommer på idén att läsa del tre så får det nog gå än längre tid.

  2. Jag har läst de två första och tycker de är intressanta, även om det blir lite mycket mat, ångest. Jag ska läsa den tredje så småningom. Eller kanske blir det att lyssna. Men det blir en liten paus från Maj till runt årsskiftet. Nästa år kommer författaren till jobbet, författarbesök, och det ska bli intressant.🙂

    • Mycket mat, mycket ångest = synnerligen bra sammanfattning. Ett författarbesök låter ju väldigt spännande, vore kul att se hur hon är i verkligheten hon som orkat skriva ihop allt detta😉

  3. Ja, fortsätt! Läste hela trilogin ett svep, kunde inte sluta. Faktiskt önskade jag mig en fjärde del. Håller med om att det kan kännas enahanda och instängt, samtidigt tänker jag att det var hela poängen med böckerna, att skildra en vanlig kvinnas liv, långt borta från de stora händelserna.

    • Ok… Jag lade den faktiskt i hallen för att ta med tillbaka till bibblan, färdigläst till hälften. Men jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig så den får väl följa med upp till sovrummet ikväll ännu en gång😉

  4. Även om man bara är sjuttitalist, Majs självuppoffrande och ängslig att vara till lags-beteende känns såväl igen i de två generationer jag har före mig. Och som har präglat min egen uppfattning. Är iofs norrlänning precis som Maj och Kristina som skriver, vet inte om det finns lite extra Luther/Jante från nordligare breddgrader som skiljer sig. Läsvärd på ett intressant sätt, mer än läs-njutning, liksom?

  5. Jag har läst första, det gjorde vi i bokcirkeln och där var det delade meningar, flera kände som du, de höll på att bli knas på gäddfärs och städning. Jag gillade första och tog tag i del två men så kom annat emellan och jag slutförde inte läsningen. Kanske blev jag lite trött jag också…. men jag har ambitionen att ta upp tråden igen vid ngt tillfälle för jag tyckte om första delen.

Leave a Reply

