Senaste korttidslånen

Det här med att gå in på bibblan, gå rakt fram till hyllan med korttidslån och sedan ta en eller ett par böcker lite på måfå har ju visat sig vara en lysande rutin. Förra helgen lånade jag de de här två:

Och så var de bara en Oscar Levertins vänner

Det var länge sedan jag läste något av Agatha Christie och Och så var de bara en gjorde mig verkligen inte besviken. En underbart passande miljö (isolerad ö med stort hus), tio personer med helt olika bakgrund och karaktärsdrag, tio mordanklagelser, tio mord och, inte minst, tio tennsoldater. Kan det bli bättre? Bäst av allt är att utan epilogen i slutet hade man aldrig kunnat förstå vem mördaren var. Briljant helt enkelt. Jag tänker låna ytterligare någon bok av henne idag när jag går förbi och lämnar tillbaka de här två.

  • Betyg: 6/6

Den andra boken, Oscar Levertins vänner av Martina Montelius lånade jag pga att jag hade ett svagt minne av att ha läst något om den på någon blogg. Det är en av dessa absurda berättelser med ett persongalleri som är helt vansinnigt men det finns ändå både humor och allvar i boken samt en mycket stor del tragedi förstås. Att så många konstiga livsöden förs samman i ett litterärt sällskap känns krystat och får boken att mer likna än skröna än något annat men samtidigt så fastnar en del av tragedierna kvar hos mig när boken är utläst. Dessa extremt ensamma människor som förstör både sig själva och andra och aldrig ger upp hoppet om en liten, liten livlina att kunna ta tag i.

  • Betyg: 4/6

2 thoughts on “Senaste korttidslånen

  1. Inte dumt med korttidslån🙂 Länge sen jag läste Agatha Christie, är lite sugen på att göra det, kanske denna som jag är lite osäker på om jag läst eller inte. Oscar Levertins vänner har jag sett lånas men inte läst den själv ännu.🙂

Leave a Reply

