Trio i utseende

Häromsistens så lånade jag tre böcker blott och enbart på utseende.

Flod : noveller av Ambai I det ytterstaBesked från Berlin

Fina, eller hur? Ingen av böckerna tillhör genrer som jag egentligen brukar läsa, allra minst Flod av Ambai som är en novellsamling, en litteraturform jag har oerhört svårt för av någon anledning. Men den här var annorlunda, mycket annorlunda. Det var vackra berättelser med ett underbart språk. I samtliga står kvinnans situation i centrum och det är så kärleksfullt och hoppfullt skrivet att jag blev både rörd och varm i hjärtat. Varje berättelse har dessutom både början, mitt och slut. Något som jag inte alltid upplever är fallet med noveller, ofta tycker jag de beskriver ett skede eller en händelse, inte något avgränsat. Flod är det enda som getts ut på svenska men jag ska försöka hitta något mer av henne, det här gav definitivt mersmak.

  • Betyg: 5/6
  • Utmaning: Kaosutmaningen #30

I det yttersta av Viktoria Myrén förflyttar mig från Indien till en ytterskärgård någonstans i Sverige. Jag tänker automatiskt Stockholms skärgård men är faktiskt inte helt säker på om det definieras någonstans. Fyra personer, två par, ska tillbringa en helg ute i havsbandet och när de vaknar en morgon är en av de fyra borta och kvar är de andra tre, utan en aning om vad som hänt eller om hur de ska kunna ta sig hem. Det här är en bok som skulle ha kunnat bli bra om de tre kvarvarande personerna hade varit helt vanliga personer. Men förstås ska historien vrängas till och de har alla möjliga personliga problem. Förstås. Samma sak slog mig när jag läste Himmelstrand av Ajvide Lindqvist. Båda dessa situationer är i sig själva är så speciella att man inte behöver skruva varje individ, jag tycker det är något som drar ner betyget avsevärt. Och slutet i I det yttersta. Vad hände där? Bokdamen, hör av dig när du läst så får jag höra vad du tycker.

  • Betyg: 3/6

Till sist, Besked från Berlin av Otto de Kat. Jag hade helt glömt bort hur spännande det är med böcker från andra världskriget men den här gav mersmak. Boken är rätt sparsmakad i sitt språk och jag kan tycka att vissa spår, t ex de båda makarnas olika typer av “affärer”, är helt obefogade men kärnan, kan man sätta ett pris på det man älskar, är fantastisk väl fångad. Han lyckas också mycket väl beskriva den klaustrofobiska känslan det måste innebära att leva i ett samhälle där du är ständigt påpassad och minsta misstag kan leda till döden, både för dig själv och de du älskar. Jag har inte läst något av honom tidigare men vill nu läsa hans andra roman som utspelar sig under samma tid, Julia.

  • Betyg: 4/6

5 thoughts on “Trio i utseende

  1. Ja vad hände egentligen i slutet? Min klockrena analys blev inte särskilt klockren…. Snarare massa frågetecken. Uppgörelse? Rening? Något med fadern? – Vad tror du?

    • Eller blev han räddad och satt i den där stugan de andra tre åkte förbi och där det kom rök ur skorstenen? För jag tror faktiskt inte han dog. Då borde slutet ha varit än mer symboliskt tänker jag.

      • Intressant. Ja så skulle det kunna vara. Författaren kommer till bibblan på författarbesök i vår, ska bli intressant att höra vad hon har att säga om den även om hon förmodligen inte avslöjar något om slutet.😉

Leave a Reply

