Orlando

Den sista av sommarens klassiker i Klassikerutmaningen hann jag läsa klart under den sista augustiveckan och det blev alltså Orlando som jag gav mig i kast med. Egentligen vet jag inte varför jag valde att lägga till just Woolf i min Boktolva, som ju är just en klassikertolva, eftersom jag verkligen inte tyckte om hennes Mot fyren, den senaste jag läste av henne. Däremot älskade jag Mrs Dalloway så jag antar att den var det mitt undermedvetna tänkte på när fingrarna skrev upp hennes namn på listan.

Orlando då. Tja. Det är en väldigt svår bok/person att beskriva. Det är så väldigt många ord och så väldigt många slags filosofiska utsvävningar om kärleken, om poesin, om livet. Dessutom konstigt upplagd med det där könsbytet mitt i plus att århundradena går och ingen reflekterar över att Orlando inte åldras eller ens över att han blir en hon. Hade jag varit på rätt humör och haft obegränsat med lugn och stilla lästid hade jag kunnat läsa den långsammare och då säkert reflekterat mer över alla dessa ord och beskrivningar men som det nu blev läste jag den väldigt snabbt och även om Woolf lyckas fånga mitt intresse i alla fall så pass att jag läser ut boken så vet jag inte om jag kan säga att jag läste den med någon större behållning.

Dessutom förstår jag inte slutet. Alls. Om någon kan ge mig en ledtråd så vore jag mycket tacksam.

  • Betyg: 3/6
  • Utmaningar: Klassikerutmaning, Boktolvan, Kaosutmaningen #9

One thought on “Orlando

Leave a Reply

