Tematrio – facklitteratur

ef4de-tematrioÅh, den här gången har Lyran hittat på en utmaning där jag först kände att nej, här går jag helt bet. Facklitteratur, helst inom det egna yrkesområdet. Jisses. Något säger mig att litteraturen inom mitt område skulle vara så dödande tråkig att jag skulle somna i samma stund som jag började läsa. Jag älskar mitt jobb, men att läsa om det… nej. Och annan facklitteratur läser jag inte heller. Så tänkte jag ett steg längre och kom på att Augustpriset ju har facklitteratur som en kategori och så började jag söka i historiken där.

  1. Expeditionen. Min kärlekshistoria av Bea Uusma. En av de bäst böckerna någonsin. Vann 2013.
  2. Naturlära av Lars Lerin. Vann 2014. Den här har jag förvisso inte läst men det finns på en önskelista någonstans så den får hänga med här.
  3. Nej, till någon nummer 3 kommer jag inte. Kan inte komma på något mer alls. Jag har för länge sedan läst en bok av Jesper Juul om barnpsykologi/uppfostran men då denna kryddades med lite kommentarer om att man kanske skulle slå till sina barn mellan varven så vägrar jag kalla den för facklitteratur. För aga tror jag då rakt inte på.

Frågan är om jag missar en massa bra saker eftersom jag inte läser den här typen av böcker alls. Men kanske kan jag leva med det, det finns ju så gott om annat🙂.

10 thoughts on “Tematrio – facklitteratur

Leave a Reply

