Sommarenkät

Vad kan väl vara bättre för en trött jobbande kvinna än att smygstarta blogghösten med en trevlig sommarenkät som liksom levererar det viktigaste i ett fint litet nötskal.

Sommarens…
Bästa bok kan faktiskt var de två jag läser/lyssnar på nu. Jag är generellt sett mycket nöjd med min sommarläsning men just nu lyssnar jag på De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg och jag läser C J Sansoms Lamentation och de är båda något i särklass. Jag kommer att återkomma till båda senare, de ligger närmare varandra i handling än man kanske kan tro vid en första anblick.

Bästa tv/film måste vara de tre avsnitten av Wolf Hall som jag lyckades se (tyvärr missade jag de andra tre pga ej hemma och ej tillgång till wifi eller tv). Har också sett två två avsnitt av Morden in Midsomer och det hör ju liksom sommaren till. I övrigt har jag ärligt talat inte sett något alls. Rätt skönt det där att ha slutat med tittandet, ger tid över till annat, t ex läsning och sömn.

Bästa dag på sommaren var nog, tja, jag vet inte. Kanske var det dagen när vi bestämde oss för att ge upp Skåne och bege oss söderut. Inte för dagen i sig utan för det lysande beslutet.

Projekt Klassikersommar har väl gått så där. Eller egentligen har det gått rätt bra men jag ligger efter att rapportera kring detta. Jag har läst både Lagerlöf och Söderberg, helt enligt plan. Nu återstår Woolfs Orlando och där är jag halvvägs.

Skönhetsupplevelse… tja… naturen har onekligen bjudit på spektakulära vyer den här sommaren och det är ju bilder man kan bära med sig inombords hela den mörka vintern.

Nya bekantskaper var det gott om den här sommaren på den litterära fronten, på den mänskliga var det mindre välbeställt med den varan. Av mina nya författare är nog Kerstin Ekman den jag är allra mest sugen på att läsa mer av.

Lärdom torde väl bli att inte ha för höga ambitioner på det här med sommarläsning utan att bara göra det till en njutningsgrej.

Kulturupplevelser har det kanske inte direkt svämmat över av men vi var på Wanås och gick bland konstverken i den vackra parken.

Hur ser ditt sommarfacit ut?

4 thoughts on “Sommarenkät

Leave a Reply

