Mordets praktik

Efter att ha läst Jag, Helga Gregorius, blev jag tipsad av Kate Reader om Kerstin Ekmans Mordets praktik. Nu har jag läst om Doktor Glas, om Gregorius, om Helga och nu alltså också om doktor Pontus Revinger. Revinger som av en slump presenteras för Hjalmar Söderberg och därmed inleder ett nästan besatt intresse av Söderberg och sedermera också Doktor Glas när romanen väl kommer ut. Revinger anser sig ha varit delaktig av skapandet av boken i och med att han gett Söderberg information om cyankalium som mordverktyg och han vägrar släppa taget.

Revinger är en alltigenom osympatisk människa och jag finner inga förmildrande omständigheter. För sig själv motiverar han mordet på doktor Skade med att Skade tittat opassande på sin styvdotter men han är själv inte bättre. Han gör ett hedervärt jobb som gynekolog åt stadens prostituerade men han känner egentligen inget större engagemang för varken sitt jobb, pengar eller sociala värden. Det enda som driver honom framåt är kärleken till Frida, hans styvdotter, även om, tack och lov, inget händer.

Ekman skapar en fantastisk historia kring en besatthet som egentligen rör något som oerhört trivialt som frågan om en författare får behandla sina romanfigurer hur som helst. Dessutom lägger hon till en mordhistoria, ett äktenskapligt skuggspel, social misär, kvinnosakskvinnor och kvinnlig frigörelse och skapar därmed en bok som inte går att lägga ifrån sig. Språket flyter fram trots att det är gammaldags och det är en fröjd att följa Revinger som den sunkiga person han är.

  • Betyg: 5/6

6 thoughts on “Mordets praktik

  1. Vad kul att du tyckte den var bra. Då kanske jag skulle läsa den själv också.😉
    Jag har köpt den där som jag redan glömt namnet på, sanning om fallet om någon, fast på engelska. Den är nästa på tur, ska bara avsluta en Sue Grafton först. Som är en av de deckarförfattare jag envist håller fast vid.🙂

  2. Pingback: Tematrio – Sommarens minnesvärda | Tant Augustas tekopp

  3. Pingback: Veckans jerka – fanfiction | Tant Augustas tekopp

Leave a Reply

